
088 LEARNING FROM THE PAST AND PRESENT: IMPACTS OF THE RUSSIAN WAR IN UKRAINE ON CEE088

Toward 
Understanding 
the Hungarian 
Right-Wing  
Media Narrative  
about the Russian 
Aggression  
in Ukraine

OLIVÉR 
PAPP



089OLIVÉR PAPP

The Hungarian government has 
always had a strong relationship 
with Russia. This has changed 
since the outbreak of the war 
in Ukraine due to the fact that 

Hungary is, after all, a member of the Eu-
ropean Union (EU). This is why Hungary 
could no longer keep such a strong con-
nection to Russia as before. Still, the Hun-
garian right-wing media is known for its 
centralized opinions coming from the gov-
ernment1. Therefore, it is crucial to explore 
which Hungarian right-wing media outlets 
are using Russian propaganda, how they 
are doing it, and what links can be found 
between Russian and Hungarian media.

The governing party uses its media to 
spread their ideas, which allows it to be 
more radical than in their own communi-
cation. “After the turnaround in 2010, the 
media system was re-monopolized. More 
and more organs became the govern-
ments mouthpieces; above all, the chan-
nels, which had been downgraded from 
public service to state ownership, and 
many other privately owned presses. Media 
pluralism, i.e., diverse, factual[,] and objec-
tive information, is under threat”2. 

While the government changed their mes-
saging concerning Russia, their media kept 
promoting ideas coming in from the Rus-
sian Federation. State television channels, 
newspapers, and online pages are still us-
ing Russian propaganda. They promote 
these ideas because the government has 
been pursuing a pro-Russian narrative for 
the past decade. 

1 Máriás, L., et.al. (2019) “Központosított Médiar-
endszer Lágy Cenzúra 2018”, [in]: Mérték Füzetek 
17. szám [in Hungarian]

2 Martin, J.P. (2019) “Kéz a kézben a lejtőn. Kor-
rupció és sajtószabadság a media trendek tükré-
ben”, [in]: Médiakutató, Vol. XX, No. 3. [in Hun-
garian]

As Hungary is a member of organizations 
such as the European Union and NATO, 
it is understandable that the government 
cannot talk about Russia in the same way 
as it did before, but their voters are used 
to the Russian narrative. This is why the 
right-wing media continue to use Rus-
sian propaganda, so as not to be seen as 
a sudden shift in communication. Media 
can talk about the Russian aggression in 
a more friendly way and even can blame 
Ukraine for it. It is possible because the 
media simply can do more than an elected 
government. These media products are 

IN 2014, IN HIS  
INFAMOUS SPEECH 
IN TUSNÁDFÜRDŐ, 
PM ORBÁN  
ANNOUNCED  
THAT HUNGA-
RY IS NO LONGER 
A LIBERAL DEMOC-
RACY, BUT RATHER 
AN ILLIBERAL ONE 
AND IDENTIFIED 
PUTIN'S RUSSIA, 
AMONG OTHERS, 
AS A MODEL  
COUNTRY



090 LEARNING FROM THE PAST AND PRESENT: IMPACTS OF THE RUSSIAN WAR IN UKRAINE ON CEE

directed by the governmental propaganda 
machine, but as a journalist or a TV pre-
senter you can still say that it is just your 
opinion. However, someone who is an 
elected politician does not have the same 
‘freedom’. 

The government uses its media to keep 
a good relationship with Russia and broad-
casts fake information about the war for 
Hungarians. Interestingly, the Russian 
propaganda machine often talks about 
Hungary – to an extent that a well-known 
tv presenter willingly participates in this, 
which shall be discussed in detail below. It 
is also good for the government, because 
after years of Russian propaganda usage, 
the people who believed that information 
can still get those and are not subject to 
cognitive dissonance redundancy, but the 
government can say that they do not sup-
port the aggression at all. 

In fact, the Hungarian government’s main 
message is that peace is the most impor-
tant thing in the world, and the opposition 
side is the one who wants to force Hungary 
into the war. But their media is quite differ-
ent. 

THE CHANGE OF THE MEDIA SYSTEM 
IN HUNGARY
During the first two decades after the 
change of regime (the end of the commu-
nist era) in 1990, right-wing parties oper-
ated primarily small media platforms. This 
changed when Fidesz – KDNP won the 
elections and started to build a new me-
dia system in 2010. As observed by József 
Péter Martin, a senior lecturer at Corvinus 
University of Budapest, [i]n the 2010 parlia-
mentary elections, with a two-thirds ma-
jority in parliament, the Fidesz-KDNP coali-
tion made a new media law.”3 Moreover, no 
opposition parties nor NGOs were consult-
ed before the legislation was tabled, and all 
opposition parties later voted against the 
amendment. This law, which is still in force 
today, also created a new media council, all 
members of which were voted in by a two-
thirds majority of the governing coalition. 
The powers of the council were extended 
not only to television, radio, or print media, 
but also to the internet4. This has been the 
most significant change until this day in the 
media system in Hungary as the law made 
it possible for the government to manage 
the media as they please. 

THE HUNGARIAN NARRATIVE  
BEFORE THE WAR IN UKRAINE
Before 2010, PM Orbán held the view that 
the future of Hungary lies in its western 
orientation. After Fidesz won with a two-

3 Bajomi-Lázár, P. (2017) “Tekintélyelvűség és sz-
abadelvűség között – Paradigmaváltások a mag-
yarországi politika és média viszonyában”, [in]: 
Politikatudományi Szemle, No. 26. [in Hungarian]

4 Ibid.

WHEN THE FIDESZ 
GOVERNMENT 
TALKS ABOUT 
THE WAR, 
THE STATEMENTS 
OF THE RIGHT-
WING MEDIA 
AND THE GOVERN-
MENT ARE COM-
PLETELY DIFFERENT



091OLIVÉR PAPP

third majority in 2010, this opinion soon 
changed, and he announced the politics of 
‘eastern opening’. In 2014, in his infamous 
speech in Tusnádfürdő, PM Orbán an-
nounced that Hungary is no longer a liberal 
democracy, but rather an illiberal one and 
identified Putin’s Russia, among others, as 
a model country5.

The right-wing media in Hungary has al-
ways presented the same opinion as the 
governing party and the Prime Minister. For 
example, one of the biggest pro-govern-
ment sites, Origo, wrote about the Orbán-
Putin meeting in 2019 as follows: 

“Russian President Vladimir Putin, one 
of the world’s most influential politi-
cians, has visited Budapest, where he 
signed eight agreements with Prime 
Minister Viktor Orbán. A new gas sup-
ply contract was announced, the new 
Ukrainian leadership and the situation 
of Hungarians in Transcarpathia were 
discussed, bilateral economic relations 
were discussed, NATO and Western 
countries’ relations with Russia were 
improved (…)”6. 

The positive context of presenting the 
events, calling Putin “one of the world’s 
most influential politicians” may indicate 
that the government’s and the right-wing 
media’s point of view is the same. 
 
 
 

5 Szabad Európa (2023) Hogy jelenik meg Ma-
gyarország Putyin propagandájában, és fordítva?. 
Available [online]: https://www.szabadeuropa.
hu/a/magyar-orosz-putyin-kormanypropagan-
da-cimek/32407272.html [in Hungarian]

6 MTI/ORIGO (2019) Óriási magyar sikert hozott az 
Orbán-Putyin csúcstalálkozó. Available [online]: 
https://www.origo.hu/itthon/20191030-or-
ban-viktor-es-vlagyimir-putyin-budapes-
ten-talalkoztak.html [in Hungarian]

FAKE NEWS AND THE RUSSIAN 
NARRATIVE
When the right-wing media is controlled 
by the government, fake news may occur. 
In Hungary, in addition to the public me-
dia, the government is also able to influ-
ence media outlets that are initially linked 
to private entrepreneurs – this can be 
done in such a way that these owners do 
not have a government role, but are still 
sympathetic to the government. In 2018, 
KESMA (Central European Press and Me-
dia Foundation) was established, to which 
more than 470 Hungarian media outlets 
were transferred from these private entre-
preneurs7.

Spreading fake news for political gain is 
one thing, but using propaganda from 
Russia is a whole other part of the story. 
The fact that Hungarian right-wing media 
use Russian narrative is clear. For instance, 
the employees of the taxpayer funded 
national MTVA network have, admittedly, 
fabricated fake news about immigration 
for the benefit of the government. In ad-
dition, pro-government media spread 
pro-Kremlin conspiracies, as well as fake 
news, on political and non-political is-
sues – both in public media and in private 
media close to the government8. Inter-
estingly, Hungarian right-wing media still 
uses disinformation from Russia, but they 
changed the extent of it, apart from some 
extreme examples. 

7 Szebeni, Z., Lönnqvist J.E and I. Jasinskaja-Lahti 
(2021) Social Psychological Predictors of Belief 
in Fake News in the Run-Up to the 2019 Hun-
garian Elections: The Importance of Conspira-
cy Mentality Supports the Notion of Ideological 
Symmetry in Fake News Belief. Available [online]: 
https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/
fpsyg.2021.790848/full

8 Ibid.

https://www.szabadeuropa.hu/a/magyar-orosz-putyin-kormanypropaganda-cimek/32407272.html
https://www.szabadeuropa.hu/a/magyar-orosz-putyin-kormanypropaganda-cimek/32407272.html
https://www.szabadeuropa.hu/a/magyar-orosz-putyin-kormanypropaganda-cimek/32407272.html
https://www.origo.hu/itthon/20191030-orban-viktor-es-vlagyimir-putyin-budapesten-talalkoztak.html
https://www.origo.hu/itthon/20191030-orban-viktor-es-vlagyimir-putyin-budapesten-talalkoztak.html
https://www.origo.hu/itthon/20191030-orban-viktor-es-vlagyimir-putyin-budapesten-talalkoztak.html
https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2021.790848/full
https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2021.790848/full


092 LEARNING FROM THE PAST AND PRESENT: IMPACTS OF THE RUSSIAN WAR IN UKRAINE ON CEE

ORGIO.HU: THE PROBLEMATIC 
HUNGARIAN RIGHT-WING NEWS SITE 
When it comes to adapting the narrative to 
be less problematic in light of the ongo-
ing full-scale invasion of Ukraine, Origo.
hu, the third biggest web portal in Hungary 
(infamous for spreading the narrative of 
the Hungarian governing coalition, Fidesz-
KDNP) is a very telling example. Being one 
of the key news sources for most Hungar-
ians, after the Russian aggression against 
Ukraine, this media outlet has changed its 
messaging. 

According to the 2023 research conducted 
by the Political Capital, a Hungarian think 
tank, the headlines used by Orgio are similar 
to Russian propaganda. One of the findings 
indicates that Vladimir Putin is mentioned 
more frequently in headlines than Zelensky. 

“Putin was typically featured more in the 
first five months of the war, from 13 to 26 
times, while in the last eight months, he 
has been in the headlines 7 to 12 times 
a month. Zelensky has been mentioned 
more frequently in headlines since No-
vember last year, but Origo readers 
were still more likely to see a headline 
about Putin each month”9. 

However, one could argue the fact that the 
Russian president is mentioned more often 
still does not necessarily mean that it is in-
dicative of spreading Russian propaganda. 
That may be true, but the research does not 
stop there – the Political Capital also ex-
amined the contexts and connotations of 
the headlines. They found out that ‘Zelen-
sky’ appears predominantly in a negative 
context. 

9 Krekó P. and Cs. Molnár (2023) Disinforma-
tion Wonderland in the Hungarian Govern-
ment-Controlled Online Media: Origo’s Articles 
on Putin and Zelensky. Available [online]: https://
politicalcapital.hu/news.php?article_read=1&ar-
ticle_id=3192 

“If we look only from here, we can 
see – in line with Russian propaganda 
claims – a picture of a “reckless lead-
er” with “dangerous” and “crazy ideas”, 
making “scandalous” and “desperate” 
decisions. Moreover, he “takes revenge 
on his own people”, “sends his soldiers 
to their deaths”, “wants to involve more 
countries in the war”, and “has started 
a third world war” and “nuclear war”. He 
is a “human wimp”: a “liar”, a “coward”, 
a “drunk” (to the extent that he “start-
ed speaking Russian”), a “secret neo-
Nazi” and has a “scandalous business 
record”10 

In contrast, as regards representing the 
Russian president, 

“Origo breaking news articles of the 
past 13 months have portrayed Vladimir 
Putin – the leader who initiated the 
war- not as an aggressor but as a de-
termined but prudent head of state of 
a great power. Putin “makes announce-
ments” (37 times), “sends messages” 
(28), “responds” (12), “takes decisions” 
(10), and usually does so in a “tough”, 
“dramatic”, “unexpected”, and “extraor-
dinary” way. A negative context like that 
of Zelensky and Biden did not appear in 
any of the 160 occurrences”11. 

In their study, the Political Capital found 
that, according to Origo, Putin is portrayed 
as a strong, and more importantly, a calm 
leader who does not matter what tries to 
win this war as quick as possible. On the 
other hand, Zelensky is said to have poor 
leadership skills, be reckless, and kill his 
own citizens in the war12. 

10 Ibid. 

11 Ibid. 

12 Ibid.

https://politicalcapital.hu/news.php?article_read=1&article_id=3192
https://politicalcapital.hu/news.php?article_read=1&article_id=3192
https://politicalcapital.hu/news.php?article_read=1&article_id=3192


093OLIVÉR PAPP

Of course, the Hungarian government 
does not communicate the war in Ukraine 
in the same fashion. Interestingly, before 
the full-scale invasion, the government and 
their media communication went hand in 
hand, although the latter has always been 
a bit more radical than the government. 
This has not changed, except in one case. 
When the Fidesz government talks about 
the war, the statements of the right-wing 
media and the government are completely 
different. 

The position of the Hungarian government 
is that peace should be achieved as soon 
as possible (yet, they have never explained 
how this could be done), whereas the 
right-wing media usually talk about peace 
as well, but they have a specific proposal 
on how to achieve this goal: it is Ukraine 
that must stop the war. This is not only sur-

real, but also implicates that Ukraine is the 
one who started the war13. 

How is it possible that a news portal such 
as Origo operates in a country that is a part 
of the European Union? Interestingly, Origo 
is one of the oldest online news sources in 
Hungary (it was founded in 1998) and has 
not always propagated Russian propa-
ganda. Before 2015, it used to be one of 
the most reliable and popular news sites 
in the country. It was that year that every-
thing changed, and the owners had to sell 
the site to a media company which has the 
same interest as the government. 

Moreover, “[o]ne of the members of the 
media group that bought Origo also ben-
efited from the growth loan programme of 
the Hungarian National Bank led by György 
Matolcsy, under a contract signed in Au-
gust. […] New Wave Production Kft., the 
sister company of New Wave Media Kft., 
which bought the Internet portal for HUF 
4.2 billion, received a HUF 500 million loan 
from the Central Bank’s loan program[m]”14. 

13 According to the Political Capital, “The breaking 
news in Origo shows no intention of correcting 
the foreign policy orientation of the Hungarian 
government, and the news about Zelensky has 
become even more extreme in recent months 
than it initially was. The articles often openly cite 
exclusively Russian sources […] and in many cas-
es, clearly reflect the narratives spread in Europe 
by Russian disinformation outlets (e.g., about 
bioweapons or Zelensky dragging Europe into 
nuclear war)”. Ibid.

14 It is important to note at this point that the au-
thor had to use waybackmachine.com to access 
the article, because it was released in a newspa-
per called Magyar Nemzet. Back then, it was in-
dependent, but nowadays it also belongs to the 
government (although it is not widely known for 
propagating Russian propaganda). See: Horváth, 
C. L. (2015) Ki vette meg valójában az Origót?. 
Available [online]: https://web.archive.org/web/ 
20170330032015/https://mno.hu/belfold/ki-
vette-meg-valojaban-az-origot-1319887 [in Hun-
garian]

SINCE 2010,  
PUBLIC SERVICE  
MEDIA HAS BEEN 
REORGANIZED 
TO PROVIDE  
PROGRAMS 
AND NEWS THAT 
SERVE THE INTER-
ESTS OF THE GOV-
ERNMENT

https://web.archive.org/web/20170330032015/https://mno.hu/belfold/ki-vette-meg-valojaban-az-origot-1319887
https://web.archive.org/web/20170330032015/https://mno.hu/belfold/ki-vette-meg-valojaban-az-origot-1319887
https://web.archive.org/web/20170330032015/https://mno.hu/belfold/ki-vette-meg-valojaban-az-origot-1319887


094 LEARNING FROM THE PAST AND PRESENT: IMPACTS OF THE RUSSIAN WAR IN UKRAINE ON CEE

NEITHER 
THE RUSSIAN 
NOR HUNGARIAN 
TELEVISION 
PROGRAMS 
MENTION PUTIN 
AT ALL

Spreading fake news is morally reprehen-
sible and can cause enormous damage. 
Therefore, nobody should be able to af-
ford to do so, even if they are paid by the 
government – and that is often the case. 
According to an investigative journal called 
Átlátszó the pro-government media lost 
almost 400 press lawsuits, from this Origo 
lost more than 10015. 

RUSSIAN PROPAGANDA  
IN THE HUNGARIAN PUBLIC MEDIA
In theory, in most countries, public media 
serve as an all-around information service 
where the pro- and anti-government voices 
shall both be represented. In Hungary, how-
ever, it is quite a different story. Since 2010, 
public service media has been reorganized 
to provide programs and news that serve 
the interests of the government16. The pro-
gramming is prone to spreading the ideas 
promoted by the government. In the case 
of Russian aggression against Ukraine, the 
main narrative is that we must strive to make 
peace as soon as possible. Moreover, infor-
mation which seems like Kremlin propa-
ganda is presented as well. When referring 
to the war in Ukraine, it is mostly about how 
President Zelensky is more responsible for 
the whole situation than Russia17. They also 
talk about a different path that Hungary 
took than the European Union and NATO. 

15 Erdélyi, K. (2022) Közel 400 pert vesztett 5 év 
alatt a Fidesz-barát média, ebből 103-at az Ori-
go bukott. Available [online]: https://atlatszo.hu/
kozugy/2022/02/23/kozel-400-pert-vesztett-
5-ev-alatt-a-fidesz-barat-media-ebbol-103-at-
az-origo-bukott/ [in Hungarian]

16 Máriás, L., et.al. (2019) “Központosított Médiar-
endszer Lágy Cenzúra 2018”, [in]: Mérték Füzetek 
17. szám [in Hungarian]

17 Lakmusz (2022) Orosz Propaganda A Magyar 
Állam Támogatásával: Hazai Dezinformáció Az 
Orosz-Ukrán Háború És A Választások Idején. Ava-
ilable [online]: https://www.lakmusz.hu/orosz- 
propaganda-a-magyar-allam-tamogatasa-
val-hazai-dezinformacio-az-orosz-ukran-habo-
ru-es-a-valasztasok-idejen/ [in Hungarian]

In other cases, the public media claim 
that the Hungarian opposition parties 
want Hungary to be part of the war ef-
forts18. Sometimes, they highlight the fact 
that Hungarians living in Ukrainian Sub-
carpathia must face extensive political 
repression (which is actually true)19. They 
also tend to claim that President Zelen-
sky is responsible for most of the actions 
in the war, while they barely mention 
Vladimir Putin20.

A rather telling case is when Georg Spöt-
tle, a security policy expert known for his 
proximity to the government, an analy-
sist at “Nézőpont Intézet” (which is a pro-
government think-thank), who worked as 

18 Ibid.

19 Molnár, Sz. (2022) Életbe lépett az új ukrán 
nyelvtörvény. Available [online]: https://index.hu/
kulfold/2021/01/16/karpatalja_ukrajna_kulho-
ni_magyarsag_nyelvtorveny/ [in Hungarian]

20 Zubor, Z. (2022) Kétkulacsos kormánykom-
munikáció: a közmédiába is bekerültek az orosz 
háborús propaganda állításai. Available [online]: 
https://atlatszo.hu/kozugy/2022/02/28/ketku-
lacsos-kormanykommunikacio-a-kozmedia-
ba-is-bekerultek-az-orosz-propaganda-allita-
sai/ [in Hungarian]

https://atlatszo.hu/kozugy/2022/02/23/kozel-400-pert-vesztett-5-ev-alatt-a-fidesz-barat-media-ebbol-103-at-az-origo-bukott/
https://atlatszo.hu/kozugy/2022/02/23/kozel-400-pert-vesztett-5-ev-alatt-a-fidesz-barat-media-ebbol-103-at-az-origo-bukott/
https://atlatszo.hu/kozugy/2022/02/23/kozel-400-pert-vesztett-5-ev-alatt-a-fidesz-barat-media-ebbol-103-at-az-origo-bukott/
https://atlatszo.hu/kozugy/2022/02/23/kozel-400-pert-vesztett-5-ev-alatt-a-fidesz-barat-media-ebbol-103-at-az-origo-bukott/
https://www.lakmusz.hu/orosz-propaganda-a-magyar-allam-tamogatasaval-hazai-dezinformacio-az-orosz-ukran-haboru-es-a-valasztasok-idejen/
https://www.lakmusz.hu/orosz-propaganda-a-magyar-allam-tamogatasaval-hazai-dezinformacio-az-orosz-ukran-haboru-es-a-valasztasok-idejen/
https://www.lakmusz.hu/orosz-propaganda-a-magyar-allam-tamogatasaval-hazai-dezinformacio-az-orosz-ukran-haboru-es-a-valasztasok-idejen/
https://www.lakmusz.hu/orosz-propaganda-a-magyar-allam-tamogatasaval-hazai-dezinformacio-az-orosz-ukran-haboru-es-a-valasztasok-idejen/
https://index.hu/kulfold/2021/01/16/karpatalja_ukrajna_kulhoni_magyarsag_nyelvtorveny/
https://index.hu/kulfold/2021/01/16/karpatalja_ukrajna_kulhoni_magyarsag_nyelvtorveny/
https://index.hu/kulfold/2021/01/16/karpatalja_ukrajna_kulhoni_magyarsag_nyelvtorveny/
https://atlatszo.hu/kozugy/2022/02/28/ketkulacsos-kormanykommunikacio-a-kozmediaba-is-bekerultek-az-orosz-propaganda-allitasai/
https://atlatszo.hu/kozugy/2022/02/28/ketkulacsos-kormanykommunikacio-a-kozmediaba-is-bekerultek-az-orosz-propaganda-allitasai/
https://atlatszo.hu/kozugy/2022/02/28/ketkulacsos-kormanykommunikacio-a-kozmediaba-is-bekerultek-az-orosz-propaganda-allitasai/
https://atlatszo.hu/kozugy/2022/02/28/ketkulacsos-kormanykommunikacio-a-kozmediaba-is-bekerultek-az-orosz-propaganda-allitasai/


095OLIVÉR PAPP

a UFO researcher in the 1990s, claimed 
in an interview in the public media that 
Ukraine started to develop nuclear weap-
ons21. He stated that “Ukraine had crossed 
the red line, ‘blowing Putin’s fuse’ by an-
nouncing that it was preparing to develop 
nuclear weapons” 22. This false accusation 
was made verbatim in Putin’s speech an-
nouncing recognition of the breakaway re-
publics two days earlier23. 

This was an obvious example of the Hun-
garian public media system spreading 
Kremlin propaganda. Such an approach 
is not only allowed, but even welcome. 
In the interview, Spöttle talked about the 
two sides in a very different fashion. He 
said that “Russian soldiers are very calm, 
as the Ukrainians are not putting up any 
serious resistance”24, whereas when he 
talked about the fact that President Zelen-
sky had armed civilian volunteers, he said 
that “the last time someone committed 
such madness was Hitler in the last days 
of the war”25.

One of the root causes for the public media 
service sharing the point of view that Rus-
sia is not an aggressor may be the fact that 
during the last ten years, the Fidesz gov-
ernment’s communication was all about 
following Russia’s example26. Although the 
government did condemn the aggression, 

21 Ibid.

22 Ibid.

23 Ibid. 

24 Ibid.

25 Ibid.

26 Lakmusz (2022) Orosz Propaganda A Magyar 
Állam Támogatásával: Hazai Dezinformáció Az 
Orosz-Ukrán Háború És A Választások Idején. Ava-
ilable [online]: https://www.lakmusz.hu/orosz- 
propaganda-a-magyar-allam-tamogatasaval- 
hazai-dezinformacio-az-orosz-ukran-habo-
ru-es-a-valasztasok-idejen/ [in Hungarian]

their voters seem to have a radical pro-
Russian side and so they will follow Russia 
no matter what. The public media system 
is, therefore, serving as a means of keeping 
these voters supportive of the government 
coalition. 

“YES, I AM ALSO ROOTING  
FOR THE RUSSIANS!”
András Bencsik, a famous television pre-
senter in “Hír Tv” (a Hungarian news chan-
nel, known for its pro-government state-
ments and programs) uttered that sentence 
on February 12, 2022, the ‘Sajtó klub’ pro-
gram. After issuing this rather strong state-
ment, he continued: “But not because I am 
pro-Russian. It is because of the filthy, in-
human lies and deceit of the sweater-and-
t-shirt actor Zelensky, who pretends to be 
a statesman while this poor man is just 
playing a character”27.

Before the Hungarian right-wing media 
started to call Volodymyr Zelensky a ‘nazi’, 
‘reckless’, or ‘incompetent’, he was often 
referred to as merely an actor (which he 
used to be before becoming the president 
of Ukraine). It has also been a cliché com-
monly used by the pro-government media 
– which clearly creates a paradox of sorts. 

The already mentioned television pro-
gram did not stop there. Bencsik also 
claimed that: “I’ve yet to meet a person in 
this country who, when he takes a deep 
breath, doesn’t say, yes, he’s rooting for 
the Russians”28. This is obviously not true, 
as the statement implicates that all Hun-
garians are rooting for Russia, but it nicely 

27 Haász, J. (2023) “Az oroszoknak drukkolok”– a fi-
deszes megmondóember Bencsik András vissza-
tért az állampárti önmagához. Available [online]: 
https://telex.hu/zacc/2023/02/13/az-orosz- 
oknak-drukkolok-a-fideszes-megmondoem-
ber-bencsik-andras-visszatert-az-allampar-
ti-onmagahoz [in Hungarian]

28 Ibid.

https://www.lakmusz.hu/orosz-propaganda-a-magyar-allam-tamogatasaval-hazai-dezinformacio-az-orosz-ukran-haboru-es-a-valasztasok-idejen/
https://www.lakmusz.hu/orosz-propaganda-a-magyar-allam-tamogatasaval-hazai-dezinformacio-az-orosz-ukran-haboru-es-a-valasztasok-idejen/
https://www.lakmusz.hu/orosz-propaganda-a-magyar-allam-tamogatasaval-hazai-dezinformacio-az-orosz-ukran-haboru-es-a-valasztasok-idejen/
https://www.lakmusz.hu/orosz-propaganda-a-magyar-allam-tamogatasaval-hazai-dezinformacio-az-orosz-ukran-haboru-es-a-valasztasok-idejen/
https://telex.hu/zacc/2023/02/13/az-oroszoknak-drukkolok-a-fideszes-megmondoember-bencsik-andras-visszatert-az-allamparti-onmagahoz
https://telex.hu/zacc/2023/02/13/az-oroszoknak-drukkolok-a-fideszes-megmondoember-bencsik-andras-visszatert-az-allamparti-onmagahoz
https://telex.hu/zacc/2023/02/13/az-oroszoknak-drukkolok-a-fideszes-megmondoember-bencsik-andras-visszatert-az-allamparti-onmagahoz
https://telex.hu/zacc/2023/02/13/az-oroszoknak-drukkolok-a-fideszes-megmondoember-bencsik-andras-visszatert-az-allamparti-onmagahoz


096 LEARNING FROM THE PAST AND PRESENT: IMPACTS OF THE RUSSIAN WAR IN UKRAINE ON CEE

serves the purpose of spreading the idea 
that, in Hungary, everyone is pro-Russian. 

These statements can be interpretated 
as opinions, but the presenter continued 
with something that cannot be anything 
but Russian propaganda. He said: “[...] this 
whole lying machine, starting with Rus-
sian aggression... Russian aggression... and 
when the Russians were shot at by the 
Ukrainians in the Donbass for eight years, 
wasn’t that aggression?”29. The fact that 
Donbass was annexed by separatists fight-
ing with Russian support in 2014 and it has 
been accepted as a state only by Russia, 
Syria, and North-Korea was not mentioned 
in the program.30

Just after two months, the program with 
Bencsik featured in a Russian propaganda 
documentary31 about Hungary was aired in 
the Russian television channel RT. Although 
it was about Hungary, it managed to speak 
about Ukraine and the war as well. Accord-
ing to 444.hu, an independent Hungarian 
news site, in the first third of the movie they 
talk about how the Hungarian government 
voted against the sanctions (while, in real-
ity, all of them were voted by them), and 
how it is seems like Hungary is pro-Rus-
sian, but in reality, they are pro-common 
sense32. Later on, Bencsik becomes the star 
of the production. He goes on to talk about 
how he does not understand how the Eu-
ropean Union can want Ukraine to be part 
of the European project, because, after all, 

29 Ibid.

30 Ibid.

31 See full documentary: https://www.youtube.
com/watch?v=ouoUlDGt_GY 

32 Horváth, B. (2023) Bencsik András oroszul gya-
lázza Ukrajnát az RT filmjében. Available [online]: 
https://444.hu/2023/04/29/bencsik-andras- 
oroszul-gyalazza-ukrajnat-az-rt-filmjeben [in 
Hungarian]

Ukraine is ‘fascist’33. Finally, Bencsik ex-
presses the view that the West thinks that 
they must actually destroy Russia34.

As the film draws to a close, they discuss, 
among other things, that fascism is in 
power in Ukraine and forced conscription 
in Transcarpathia is taking place, but there 
is no mention of the undisputed fact that it 
was Russia that actually started the war in 
the first place35. It is not a surprise that in 
a Russian propaganda documentary they 
are talking about ‘fascist Ukrainians’ and 
‘forced conscription’, but if a well-known 
television presenter willingly takes part in 
making such a movie, it is a horse of dif-
ferent color.

It is important to notice that the Russian 
documentary and the previously men-
tioned Hungarian news sources are talk-
ing about the same things and using the 
same phrases. While the Hungarian gov-
ernment’s communication is more light-
hearted, their media has the freedom to 
continue to spread disinformation com-
ing directly from Russia, and their viewers 
seem to believe them36.

Another interesting detail is the fact that 
neither the Russian nor Hungarian televi-
sion programs mention Putin at all. It seems 
that these propagandistic aspirations are 
all about presenting Ukraine in a nega-
tive light. However, while Russia’s interest 
in doing this may be relatively obvious, it 
is somewhat confusing as to why Hungary 

33 Ibid.

34 Ibid.

35 Ibid.

36 Csatári, F.D. (2022) Publicus: A fideszesek ne-
gyede Ukrajnát hibáztatja a háború miatt Availab-
le [online]: https://telex.hu/belfold/2022/03/17/
nagy-a-zavar-a-haboru-megiteleserol-publi-
cus-intezet-nepszava-kozvelemenykutatas [in 
Hungarian]

https://www.youtube.com/watch?v=ouoUlDGt_GY
https://www.youtube.com/watch?v=ouoUlDGt_GY
https://444.hu/2023/04/29/bencsik-andras-oroszul-gyalazza-ukrajnat-az-rt-filmjeben
https://444.hu/2023/04/29/bencsik-andras-oroszul-gyalazza-ukrajnat-az-rt-filmjeben
https://telex.hu/belfold/2022/03/17/nagy-a-zavar-a-haboru-megiteleserol-publicus-intezet-nepszava-kozvelemenykutatas
https://telex.hu/belfold/2022/03/17/nagy-a-zavar-a-haboru-megiteleserol-publicus-intezet-nepszava-kozvelemenykutatas
https://telex.hu/belfold/2022/03/17/nagy-a-zavar-a-haboru-megiteleserol-publicus-intezet-nepszava-kozvelemenykutatas


097OLIVÉR PAPP

follows suit. After a decade of pro-Rus-
sian messaging, it is difficult to change it 
straight away, but it seems like a plausible 
explanation. In short, we do not really (and 
probably will not ever) know why the Hun-
garian right-wing media feel that they must 
spread Russian propaganda.

PERCEPTIONS OF PRO-RUSSIAN 
PROPAGANDA BY HUNGARIAN 
SOCIETY
According to the Radio Free Europe/Radio 
Liberty, “[t]he Hungarian government has 
created a centralized media market that is 
unique in Europe over the past 12 years. As 
a result, by 2022 the overwhelming major-
ity of Hungarian media publications were 
under pro-government influence, sup-
ported by a significant grey-zone media 
presence in uncontrolled social media”37. 
Most of the media in Hungary is in the 
hands of the Hungarian government, and 
they are used rather effectively to promote 
its agenda. Fidesz has always known what 
their voters want to hear, and so they have 
used the media system to spread those 
messages among their audiences. 

In most cases, what the government and 
the right-wing media says is the same thing. 
The case of Russian aggression is a telling 
example of how the government can com-
municate one thing (a more ironed out ver-
sion, because Hungary is still part of the EU 
and NATO), but also express some ideas 
that are popular among their voters at the 
same time. 

One of the topics most discussed by the 
government and its media is the question 
of sanctions against Russia. Interestingly, 
even though the Hungarian government 
voted in favor of all the sanction packages, 
it also communicated that these sanctions 
are harmful not only for Hungary, but also 
for Europe. The Fidesz government even 
conducted a survey in every household in 
Hungary concerning their attitude toward 
sanctions, asking people whether they 

37 Szabad Európa (2023) Hogy jelenik meg Ma-
gyarország Putyin propagandájában, és fordítva?. 
Available [online]: https://www.szabadeuropa.
hu/a/magyar-orosz-putyin-kormanypropagan-
da-cimek/32407272.html [in Hungarian]

MOST OF THE MEDIA 
IN HUNGARY 
IS IN THE HANDS 
OF THE HUNGARIAN 
GOVERNMENT, 
AND THEY ARE USED 
RATHER EFFECTIVELY 
TO PROMOTE ITS 
AGENDA. FIDESZ HAS 
ALWAYS KNOWN 
WHAT THEIR VOTERS 
WANT TO HEAR, 
AND SO THEY HAVE 
USED THE MEDIA 
SYSTEM TO SPREAD 
THOSE MESSAGES 
AMONG THEIR 
AUDIENCES

https://www.szabadeuropa.hu/a/magyar-orosz-putyin-kormanypropaganda-cimek/32407272.html
https://www.szabadeuropa.hu/a/magyar-orosz-putyin-kormanypropaganda-cimek/32407272.html
https://www.szabadeuropa.hu/a/magyar-orosz-putyin-kormanypropaganda-cimek/32407272.html


098 LEARNING FROM THE PAST AND PRESENT: IMPACTS OF THE RUSSIAN WAR IN UKRAINE ON CEE

THOUGH 
THE RUSSIAN PRO-
PAGANDA MACHINE 
IS A STRONG ONE, 
IT IS THE HUNGARI-
AN ONE COMBINED 
WITH DISINFORMA-
TION FROM RUSSIA 
THAT CAN BE EVEN 
MORE POWERFUL

would like the government to vote for or 
against the sanctions. What is even more 
questionable than the sole fact that the 
questions themselves were guided ones, 
was that they started to send out the sur-
veys after they already voted in support of 
the sanctions38.

According to the research by Political Capi-
tal, “[h]alf of Fidesz voters say the govern-
ment did not vote for sanctions”39. The 
government’s efforts to convince people 
that this was actually the case was rather 
successful, with 23% of the people who 
voted for one of the oppositional parties 
also believing that the government voted 
against the sanctions40. Therefore, it be-
comes clear that even though the Russian 
propaganda machine is a strong one, it is 
the Hungarian one combined with disin-
formation from Russia that can be even 
more powerful.

CONCLUSIONS
It is evident that the Hungarian government 
has being using propaganda from Russia. 
In the last 13 years, it was able to alter the 
media system to resemble Russia. None-
theless, with Hungary being part of the Eu-
ropean Union, the Fidesz government does 
not have the same power as the Russian 
Federation. Despite this fact, the tenden-
cies and approach to operating the media 
landscape are rather alike. Luckily, in Hun-
gary, we still have a handful of independent 

38 Magyarország Kormánya (2022) Nemzeti Kon-
zultáció: Hét Kérdés A Brüsszeli Szankciókról. 
Available [online]: https://kormany.hu/hirek/
nemzeti-konzultacio-het-kerdes-a-brussze-
li-szankciokrol [in Hungarian]

39 Political Capital (2022) A Fidesz-szava-
zók fele szerint a kormány nem szavazta meg 
a szankciókat – kutatás az orosz-ukrán hábo-
rúval kapcsolatos attitűdökről. Available [online]: 
https://politicalcapital.hu/hireink.php?article_
read=1&article_id=3107 [in Hungarian]

40 Ibid.

and quality media products, but they are 
facing an extremely challenging situation – 
both politically and financially. 

The Hungarian propaganda machine is 
well managed and distributed. No one can 
express their own ideas in the press, televi-
sion, or on the radio, because everything 
must come directly from the headquar-
ters. This is the reason why the opinion of 
the government and the right-wing media 
about basically everything is always the 
same. 

When an unexpected event occurs, such 
as Russian aggression in Ukraine, the gov-
ernment must act professionally, but in the 
last 13 years they have always expressed 
the idea that Russia is not only a friendly 
country, but also a role model. It is, there-
fore, difficult to explain to the voters how 
everything that we have known for over 
a decade has changed all of a sudden. For-

https://kormany.hu/hirek/nemzeti-konzultacio-het-kerdes-a-brusszeli-szankciokrol
https://kormany.hu/hirek/nemzeti-konzultacio-het-kerdes-a-brusszeli-szankciokrol
https://kormany.hu/hirek/nemzeti-konzultacio-het-kerdes-a-brusszeli-szankciokrol
https://politicalcapital.hu/hireink.php?article_read=1&article_id=3107
https://politicalcapital.hu/hireink.php?article_read=1&article_id=3107


099OLIVÉR PAPP

tunately for the government, they do not 
need to, because their voters are informed 
by the media, so the government can func-
tion professionally, while the right-wing 
media can continue to deliver the same 
messages as before.

Even though Hungarian and Russian me-
dia have seemingly different goals, it is 
frightening to see that the pro-government 
propaganda machine in Hungary uses Rus-
sian disinformation on top of their own fake 
news. The Russian propaganda still tries to 
present Hungary as a friendly country, as 
it was portrayed in the propaganda docu-
mentary mentioned above41. This is the 
reason why they are able to make a docu-
mentary about Hungary in which Hun-
garian television presenters happily and 
willingly promote the wildest conspira-
cies that the Russian propaganda machine 
produces. 

Meanwhile, one of the most popular on-
line news sources (Origo.hu) uses Russian 
propaganda on a daily basis, and people 
still read it. Not only the pro-government, 
but also the oppositional voters tend to be-
lieve this kind of disinformation, so it is not 
just that Russian propaganda is constantly 
being broadcast by the right-wing media, 
but also that these messages are reaching 
most citizens and have an impact on them.

Why is using Russian propaganda benefi-
cial for the Hungarian government? Need-
less to say, for more than a decade the 
Fidesz party has been building a specific 
narrative as they want to ensure that voters 
receive consistent messaging. However, at 
this point, in light of the ongoing Russian 
aggression in Ukraine, it is not clear how 

41 Horváth, B. (2023) Bencsik András oroszul 
gyalázza Ukrajnát az RT filmjében. Available [on-
line]: https://444.hu/2023/04/29/bencsik-andra- 
s-oroszul-gyalazza-ukrajnat-az-rt-filmjeben [in 
Hungarian]

such messaging could still be deemed as 
useful. Once thing is clear: the Hungarian 
government continues to propagate Rus-
sian disinformation in its media, and there 
is no change in sight. 

A political scientist and journalist based in Budapest, 
Hungary. His main areas of intrest include regional 
politics and political communication

OLIVÉR 
PAPP

https://444.hu/2023/04/29/bencsik-andras-oroszul-gyalazza-ukrajnat-az-rt-filmjeben
https://444.hu/2023/04/29/bencsik-andras-oroszul-gyalazza-ukrajnat-az-rt-filmjeben

