
106 DISINFORNATION: DISINFORMATION PRACTICES IN CEE106

P Is 
for Propaganda: 
Disinformation  
and Manipulation
of the State 
Broadcaster 
in Poland 

MIŁOSZ 
HODUN



107

PIS HAD ARMED 
ITSELF WELL, WITH 
EVERYTHING  
THAT THE STATE 
HAD TO OFFER

“You remember me as a tough politician. 
Because I used to be such a tough politi-
cian, and I understand the world of media. 
I am the guarantor, and I will know how to 
protect the independence of public televi-
sion of the threats from the world of poli-
tics”.

Jacek Kurski, President of TVP  
(January 8, 2016)

The Law and Justice (PiS) party 
won the presidential and parlia-
mentary elections back in 2015. 
For the first time after the 1989 
peaceful transition, one party 

had the absolute majority in both the Sejm 
and the Senate. But for Jaroslaw Kaczyn-
ski, de jure an ordinary member of parlia-
ment, the de facto leader of the populist 
right-wing ruling camp in Poland, and the 
architect of the deep refurbishment of the 
country’s institutions, it was not enough. 
Kaczynski knew he needed more than one 
term to complete his revolution, to ingrain 
the changes in the state and society, so that 
(potential) future governments would not 
be able to reverse them. 

Already in 2015 it was obvious for PiS that 
everything must be done to win the 2018, 
2019, and 2020 elections. The first, namely 
the regional and the European elections, 

were only a prelude before the grand finale 
between the autumn 2019 and spring 2020, 
when a new parliament and a president 
would be chosen.

PiS had armed itself well, with everything 
that the state had to offer. It took control 
– to a certain extent limited by popular pro-
tests, internal mobilization within the inde-
pendent system, and pressure from the EU 
– over the judicial system. Shortly before 
the 2020 presidential election it managed 
to fill the position of the First President of 
the Supreme Court with its associate1. 

The government has also changed the 
school structure and the curricula2 in order 
to bring up – in the long run – its own voters 
within the official system. In the short run, 
PiS politicians, its loyalists, and their families 
took control over state-owned companies 
and built an uninterrupted stream of cash to 
the party and its candidates. This took place 
both in form of the companies’ support for 
initiatives ideologically close to the right-
wing populists and direct transfers from 
forever thankful newly employed managers 
and directors to PiS’s electoral fund3.

One last element of this well-oiled machine 
was the state-owned media, especially the 
public service TV broadcaster – TVP. In 
2015, TVP channels, especially TVP1 and 
TVP2, were still among the most popular 
in the country. TVP was the most watched 
media group, with TVP1 being one of the 
most watched channels. What is more, the 
public broadcaster was the most favored 

1  Malgorzata Manowska was appointed to the Supreme 
Court in 2018. Before that, she had been the under-
secretary of state in the Ministry of Justice for several 
months in 2007.

2  Curricula focus more on domestic issues and promot-
ing conservative values now.

3  https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kraj/1958- 
820,1,haracz-na-wladze--kto-i-za-co-placi-partii-
kaczynskiego.read [in Polish]

MIŁOSZ HODUN

https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kraj/1958820,1,haracz-na-wladze--kto-i-za-co-placi-partii-kaczynskiego.read
https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kraj/1958820,1,haracz-na-wladze--kto-i-za-co-placi-partii-kaczynskiego.read
https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kraj/1958820,1,haracz-na-wladze--kto-i-za-co-placi-partii-kaczynskiego.read


108 DISINFORNATION: DISINFORMATION PRACTICES IN CEE

source of information for Poles, especially 
its flagship news programs –  “Wiadomosci” 
and its lighter version “Teleexpress”. TVP 
Info was the only publicly available (and 
free of charge) news channel in Poland4. 
Hence, TVP was a tasty morsel for the new 
government, and was very quickly eaten, 
swallowed, and had its image change from 
a “public broadcaster” to “a tube of propa-
ganda of PiS”.

CHANGES
The new government started with personnel 
changes very rapidly. Four senior managers 
at TVP had announced their resignations. 
The resignations came from the heads of 
the channels TVP1, TVP2, TVP Kultura, and 
the human resource department of the TVP 
group. They have intended to pre-empt their 
anticipated dismissals from TVP after a new 
law passed through both chambers of the 
Polish parliament, which would allow the 
ruling party to choose their own heads for 
the public broadcaster.5 This new law in-
cluded firing all senior management at TVP 
– including the boards of directors and their 
members, both on national and regional lev-
el – with the country's treasury being left in 
charge of choosing their successors.

Reshuffling began. Among those who lost 
their jobs were not only managers, but also 
journalists – including the iconic ones, like 
Tomasz Lis, the current Editor-in-Chief of 

4  http://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/Portals/0/
publikacje/analizy/roznorodnosc-tresci-informa-
cyjnych-w-polsce.pdf

5  New legislation undermined the National Broadcast-
ing Council (KRRiT), which is empowered under the 
Constitution to regulate broadcast media and oversee 
public radio and television. The new measure terminat-
ed the KRRiT’s board members and temporarily shifted 
its responsibilities for management and appointment 
of public media personnel to the treasury minister. The 
National Broadcasting Council was circumvented a few 
months later, when the ruling majority passed a bill cre-
ating a new National Media Council, “with the right to 
hire and fire personnel for state television and radio”. 
The Council is totally dominated by PiS politicians and 
decides according to the PiS leadership’s will.

Newsweek Polska. “No one can force Po-
land to shut its mouth. No one can force 
me to shut my mouth,” he commented 
when leaving TVP.6 “The independence 
of Poland’s media is enshrined in the law 
but, in practice, it is very relative,” Report-
ers Without Borders Editor-in-Chief Paul-
ine Adès-Mével said at the time: “…[f]iring 
experienced journalists whose profession-
alism has never been disputed violates 
a democratic society’s rules and threatens 
press freedom. Employment policy must be 
based on merit and transparency, not on 
affinities with ruling party leaders”7.

Experienced journalists were replaced, 
mostly by unskilled and untalented new-
comers, eager to show up and prove 
themselves as valuable activists for the 
right-wing formation. Many of them were 
graduates from the College of Social and 
Media Culture (owned by father Tadeusz 
Rydzyk, an ally of PiS and a manager of 
the ultra-conservative media empire), and 
former reporters of niche right-wing chan-
nels (e.g. Telewizja Republika, TV Trwam). 
This new team was not only unprofessional 
(with difficulties speaking proper Polish 
and unable to provide reliable sources for 
their materials), but also highly politicized. 
Agnieszka Romaszewska-Guzy, a Polish TV 
and newspaper journalist and the director 
of Belsat TV, commented on this change: 

“Today there are these journalists who 
call themselves 'disobedient'8 and they 
may well be, but not towards Kaczynski. 
Maybe they don’t have a close relation-

6  https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/tomasz-lis-
przemawial-na-manifestacji-kod-nigdy-nie-zamkna-
nam-ust-wideo

7  https://rsf.org/en/news/unjustified-firing-journalists-
polands-state-broadcaster

8  The so-called “disobedient journalists” (dziennikarze 
niepokorni) are an informal group of self-declared right-
wing and conservative journalists who rejected liberal 
and left-wing mainstream media. 

http://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/Portals/0/publikacje/analizy/roznorodnosc-tresci-informacyjnych-w-polsce.pdf
http://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/Portals/0/publikacje/analizy/roznorodnosc-tresci-informacyjnych-w-polsce.pdf
http://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/Portals/0/publikacje/analizy/roznorodnosc-tresci-informacyjnych-w-polsce.pdf
https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/tomasz-lis-przemawial-na-manifestacji-kod-nigdy-nie-zamkna-nam-ust-wideo
https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/tomasz-lis-przemawial-na-manifestacji-kod-nigdy-nie-zamkna-nam-ust-wideo
https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/tomasz-lis-przemawial-na-manifestacji-kod-nigdy-nie-zamkna-nam-ust-wideo
https://rsf.org/en/news/unjustified-firing-journalists-polands-state-broadcaster
https://rsf.org/en/news/unjustified-firing-journalists-polands-state-broadcaster


109

ship with Kaczynski, as he is a man who 
doesn’t maintain a relationship with 
every journalist. But, in general, there is 
a group of journalists with whom he is in 
good relations”9.

TVP is legally obliged to produce diverse 
programs characterized by “pluralism, im-
partiality, balance”10. But currently the case 
is far from that. Katarzyna Chojnowska, 
a former foreign desk journalist, said that 
after the 2015 election, reporters were 
forbidden to use the terms “far-right” and 
“populism.” “There is also a ban on criticiz-
ing [US President Donald] Trump and [Hun-
garian Prime Minister] Viktor Orban,” she 
said, who are both seen as allies of PiS11. On 
the other hand, some progressive leaders’ 
words were censored, like Barack Obama’s 
concerns about PiS’s attempts to assert di-
rect control over the Constitutional Tribu-
nal expressed at the 2016 NATO summit in 
Warsaw. They were edited in such a way so 
that only his praise for Poland was aired in 

9  Dzieciolowski, K. (2017) Is There a Chance for Non-
Partisan Media in Poland, Oxford: Thomas Reuters 
Foundation, p. 28.

10  http://www.krrit.gov.pl/dla-nadawcow-i-opera-
torow/publiczni/status-zadania-finansowanie

11  https://foreignpolicy.com/2019/11/25/poland-public-
television-law-and-justice-pis-mouthpiece/

TVP. In other words, practices known from 
channels like Russia Today were domesti-
cated and given its finishing national touch 
by party-loyalists and journalists committed 
to the local right-wing populist revolution. 
Poland, which has been mostly immune 
to hostile Russian propaganda, created its 
own disinformation factory, known as TVP, 
responsible for spreading fake information, 
challenging democratic values, and divid-
ing the European Union.

What is more, the government was accused 
of using TVP outlets to target journalists it 
found disagreeable. Mariusz Kowalewski, 
a former employee of the state-owned 
Television News Agency (TAI) said that he 
received orders from his superiors to find 
dirt on top liberal journalists12. Jacek Kur-
ski13, the new head of TVP, became the 
poster boy of the entire revolution in the 
Polish public media. Kurski started off as 
a journalist – he worked with Tygodnik 
Solidarność, and as a BBC correspondent 
at TVP in the early 1990s. He was formerly 
an MP, MEP, and a Deputy Minister of Cul-
ture in the government of former Prime 
Minister Beata Szydło. It is nothing new 
that a politician was appointed as head of 
TVP, since over twenty people who were 
running the company were former MPs 
and members of government. But none 
of them was a frontline political fighter of 
their parties. Kurski was. He is known as the 
self-declared “Kaczynski’s bull terrier” and 
a spin-doctor of PiS. He became a guaran-
tor of the replacement of factual informa-
tion with disinformation in all state broad-
casters as expected by his political superior. 
 
It is obvious that under the rule of the PiS 
party, state media has been used to promote 

12  https://www.nytimes.com/2019/10/11/world/europe/
poland-election-state-television-tvp.html

13  Jacek Kurski’s brother, Jaroslaw Kurski, is the Editor-
in-Chief of the most influential Polish daily newspaper, 
Gazeta Wyborcza.

MIŁOSZ HODUN

EXPERIENCED 
JOURNALISTS WERE 
REPLACED, MOSTLY 
BY UNSKILLED 
AND UNTALENTED 
NEWCOMERS

http://www.krrit.gov.pl/dla-nadawcow-i-operatorow/publiczni/status-zadania-finansowanie
http://www.krrit.gov.pl/dla-nadawcow-i-operatorow/publiczni/status-zadania-finansowanie
https://foreignpolicy.com/2019/11/25/poland-public-television-law-and-justice-pis-mouthpiece/
https://foreignpolicy.com/2019/11/25/poland-public-television-law-and-justice-pis-mouthpiece/
https://www.nytimes.com/2019/10/11/world/europe/poland-election-state-television-tvp.html
https://www.nytimes.com/2019/10/11/world/europe/poland-election-state-television-tvp.html


110 DISINFORNATION: DISINFORMATION PRACTICES IN CEE

the best, and it had reached a record high 
of 18th in the index. Now, five years later, it 
finds itself below Armenia (61st), Niger (57th), 
and Papua New Guinea (46th).

Thousands of Poles took to the streets in 
2015 and 2016 to protest against the evi-
dent direct subordination of TVP to PiS. 
At the same time, then-EU Commissioner 
Günther Oettinger indirectly supported 
protesters, openly accusing Poland of in-
fringing “common European values”, and 
Frans Timmermans, the European Com-
mission’s Vice-President at the time, sent 
a letter to Poland’s top officials, stressing 
that “media freedom and pluralism is es-
sential to the functions of the EU”15.  TVP 
portrayed these protests (such as the “Free 
Courts” protest or “Black Strike” protest) as 

15  https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/
de/SPEECH_16_114

the government’s narrative and attack its 
opponents, including in news coverage. 
The right-wing politicians and commenta-
tors do not deny this shift, but they see it 
as bringing back pluralism on the market 
dominated by media not leaning towards 
PiS. Jacek Karnowski, the editor-in-chief 
of the PiS-oriented Sieci weekly magazine 
commented on this phenomenon in the 
following manner:

“We need to see how deeply rooted the 
communist and post-communist staff in 
the public media is. Not only the faces, 
bosses, as these faces were frequently 
taken from the outside — e.g. a TV re-
porter. There is like thousands of people 
who are silently working in one direction 
and they stub, and they never let help to 
those who have been willing to help. 
When the right wing was governing the 
public media, everything was being de-
stroyed, it was out of order, or it simply 
didn’t work. When the left-wing party 
was ruling, or left-liberal formation, eve-
rything was fine”.

However, this narrative is only a smoke-
screen and an excuse for PiS. TVP mutated 
into a propaganda tool of the government, 
notes the Reporters Without Borders in its 
2020 ranking on press freedom. It is one of 
the reasons, besides the libel suits against 
journalists, for Poland's worsening perfor-
mance compared to the previous year. This 
is the fifth year in a row that Poland has 
recorded a decline in the ranking, which 
coincides with PiS taking over power in the 
country14. In 2015, Poland’s position was 

14  According to the 2020 ranking, in Poland (down three 
positions – to the 62nd place), , the government’s control 
over the judiciary has adversely affected the press free-
dom. Some courts use Article 212 of the Penal Code, 
which allows sentences on journalists of up to a year in 
prison on defamation charges. Up to now, judges have 
only imposed fines but the damage has been done and 
an underlying climate of self-censorship has now come 
to the surface. Find out more: https://rsf.org/en/poland

TVP IS LEGALLY  
OBLIGED 
TO PRODUCE 
DIVERSE PROGRAMS 
CHARACTERIZED 
BY “PLURALISM, 
IMPARTIALITY, 
BALANCE”. BUT 
CURRENTLY 
THE CASE IS FAR 
FROM THAT

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/de/SPEECH_16_114
https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/de/SPEECH_16_114
https://rsf.org/en/poland


111MIŁOSZ HODUN

mobs with a secret agenda guided by hos-
tile foreign powers, backed by EU leaders, 
as a revenge for the refusal of PiS to ac-
cept migrants under a European relocation 
scheme.

THE EUROPEAN ELECTIONS
Why all these changes made in 2015 and 
2016 were so highly desired by Jarosław 
Kaczynski, became obvious in the 2018-
2020 electoral period, when TVP turned 
into another media channel of PiS, with 
propaganda no different from the offi-
cial party channels. The propaganda was 
composed of false news, hate speech and 
manipulation tailored to destroy all public 
actors and social groups labeled by PiS as 
its enemies, this included all other political 
parties to minorities to critical professional 
groups. Independent bodies, both Pol-
ish and international, have confirmed this 
opinion.

During the European Parliamentary elec-
tion campaign, the Society of Journalists 
(Towarzystwo Dziennikarskie)16 in coop-
eration with the Stefan Batory Foundation, 
monitored Polish media17. The goal was to 
find out how TVP fulfills its obligation, as 
per Article 21.1 of the Law on Radio and 
Television, to ensure “pluralism, objectivity, 
balance, and independence” in its broad-
casting. The analysis focused on the main 
evening news program “Wiadomosci”.

During the monitoring period, two thirds of 
the material on “Wiadomosci” (105 out of 
153) pertained to the European elections, in 
which the main rival for PiS was the Euro-

16  Not to be confused with the Association of Polish 
Journalists, the oldest organization of journalism in Po-
land, which was taken over by the PiS-related journalists 
and politicians.

17  https://www.batory.org.pl/upload/files/Programy%20
operacyjne/Masz%20Glos/RaportTDEnglFin_June%20
10N.pdf

pean Coalition18. 69 of the news items had 
to do with PiS, with 68 of these positive, and 
one neutral. 33 news items concerned the 
Coalition, with all of these being negative. 
There were also two negative reports on 
the Confederation party, a far-right com-
petitor of PiS. 

There was no mention at all of the other 
parties, including the left-wing Wiosna 
movement. The same happened with the 
announcements at the beginning of the 
news broadcasts of what was to appear on 
air. Of the 30 that concerned the elections, 
20 were about PiS (and presented the party 
in a positive light), and only 9 were about 
the Coalition (and were all negative).

Jarosław Kaczynski was the most visible 
politician in “Wiadomosci”, with the most 
extensive and frequent coverage. His pic-
ture and voice (PV) appearances reached 
12 min 18 sec., i.e. amounted to 11% of all 
PVs in the monitoring period. On the last 
day before mandatory “election silence” 
(May 24, 2020), Kaczynski was invited for 
an interview to the after-news programme 
“Wiadomosci’s Guest”, which was being in-
troduced in the main news for 8 min. 32 
sec. Among the five most frequently cov-
ered politicians in “Wiadomosci” were the 
leaders of the ruling party: Jarosław Kac-
zynski, Beata Szydło, Zbigniew Ziobro, and 
Joachim Brudziński. The leader of the op-
positional European Coalition, Grzegorz 
Schetyna, was fourth in the ranking; Prime 
Minister Mateusz Morawiecki was the sixth.

In the pre-election period, there was a good 
practice – the report says – in electronic 
media to mark politicians being shown in 

18  European Coalition (Koalicja Europejska) was a po-
litical alliance and electoral list created for the 2019 EP 
election. The Coalition was created by Civic Platform, 
Nowoczesna, SLD, PSL, the Greens, the Poland Initiative, 
among others. It came in second place in the election 
with 38,5% of the vote, returning 22 MEPs.

https://www.batory.org.pl/upload/files/Programy%20operacyjne/Masz%20Glos/RaportTDEnglFin_June%2010N.pdf
https://www.batory.org.pl/upload/files/Programy%20operacyjne/Masz%20Glos/RaportTDEnglFin_June%2010N.pdf
https://www.batory.org.pl/upload/files/Programy%20operacyjne/Masz%20Glos/RaportTDEnglFin_June%2010N.pdf


112 DISINFORNATION: DISINFORMATION PRACTICES IN CEE

news and other programmes as “electoral 
candidates”, regardless of the reason why 
they appear on the screen. “Wiadomosci” 
were not following this good practice. In 
some reports PiS politicians are marked as 
“electoral candidates”, in others not.

TVP not only promoted PiS and their candi-
dates, but also used all manipulation tech-
niques to help PiS win the European elec-
tion. It was especially visible in the case of 
the LGBT+ topic, which PiS was trying to 
frame as a main axis of the campaign19. And 
it succeeded with the inestimable help 
of TVP. Not only did TVP promote the 
PiS’s spin about LGBT+ being an “ideol-
ogy” connected to pedophilia, but also did 
everything to root this message in voters’ 
heads. For example, a conversation be-
tween a Coalition MP and two reporters 
pretending to be Pride participants, was re-
corded by a hidden camera during the War-
saw Equality March. Later, this MP’s com-
ment on gay marriage was shown in seven 

19  https://www.politico.eu/article/polands-law-and-
justice-plays-the-lgbt-card-ahead-of-elections/

successive broadcasts of “Wiadomosci”.

Almost every day in the monitoring period, 
“Wiadomosci” ran items that criticized the 
past and present performance of the Co-
alition. There were days when the news 
programme ran such items twice. The ma-
terials regarding the Coalition were char-
acterized by a regular use of epithets such 
as “total opposition”, “roguery”, “betrayal”, 
“unfulfilled promises”, and absence of any 
balancing opinions. The party was not giv-
en possibility to refute the attacks. 

News material which showed PiS in a bad 
light were left out. The TVP audience was 
never informed, for instance, about the 
report of the National Chamber of Audits 
(NIK), which criticized the school reform 
carried out by then Minister of National 
Education Anna Zalewska, a PiS candidate 
to the European Parliament, or about two 
critical biographies of the Prime Minis-
ter published during the campaign. There 
was also no mention of a devastating film 
about pedophilia within the Polish Catholic 
Church, although the film had been viewed 
on YouTube by 20 million people and was 
undoubtedly in the public interest.

TVP also ran PiS election materials directly 
on its channels. PiS rallies were broadcast-
ed live on TVP Info and crucial captures 
were shown in “Wiadomosci” without any 
critical commentary. 

In this period, TVP was also using mislead-
ing graphics – for example when talking 
about economic successes of the PiS gov-
ernment. What is more, visual and sound 
manipulations, which favored PiS, were 
fairly common, too. Jarosław Kaczynski 
was invariably shown in wide-lens shots 
being applauded as he entered and left 
meetings. Meanwhile, whenever Grze-
gorz Schetyna, the leader of the European 
Coaition, was featured, there was scant 

JACEK KURSKI, 
THE NEW HEAD 
OF TVP, BECAME 
THE POSTER BOY 
OF THE ENTIRE 
REVOLUTION 
IN THE POLISH 
PUBLIC MEDIA

https://www.politico.eu/article/polands-law-and-justice-plays-the-lgbt-card-ahead-of-elections/
https://www.politico.eu/article/polands-law-and-justice-plays-the-lgbt-card-ahead-of-elections/


113

or muted applause or enthusiasm shown. 
Visuals of the opposition leader were often 
badly lit and shot close up. “Wiadomosci” 
also exposed lapses, facial grimaces, and 
ill-judged gestures made by politicians of 
opposition parties. In this context, it must 
also be mentioned that according to the 
report, TVP was also producing so-called 
“fake news”. A very clear example of blatant 
false news coverage could be observed 
on May 24, 2019. “He is scornful of Po-
land and Poles. Tusk is damaging Poland,” 
said a young man in French, introduced as 
a “ journalist from Belgium” in a plug for TVP 
Info20. Actually, as revealed by independent 
journalists, Sebastien Meuwissen was an 
intern in TVP2. He speaks Polish fluently, 
works for the Visgerad Post portal, and 

20  Find out more: https://wiadomosci.gazeta.pl/wiadom
osci/7,166611,24826877,dziennikarz-z-belgii-krytykow-
al-tuska-po-francusku-w-tvp-info.html [in Polish]

states Warsaw as his place of residence on 
his Facebook profile. Hence, such a ma-
nipulation is reminiscent of Russian propa-
ganda channels rather than European pub-
lic broadcasters.

This comprehensive report can be comple-
mented by another one launched about the 
same time. The Council for the Protection of 
the Polish Language under the Polish Acad-
emy of Sciences sent the Speaker of the Pol-
ish Sejm its submission on the captions or 
headlines used by TVP on “Wiadomosci”21. 
In this 150-page-long study based on 
monitoring covering the years 2016-2017, 
it was reported that only 25% of the cap-
tions served to inform, whereas the remain-
ing were 75% mainly used for ‘persuasion’ 
(influencing the audience); creating a real-
ity, and for expressive purposes (expressing 
judgments or emotions). 

The captions are essentially a tool aimed 
at influencing the views and judgments of 
the audience. According to the study, the 
world in TVP is sharply divided between 
the good government and the bad opposi-
tion (and other actors, like the EU or civil 
society, linked to it). TVP uses manipula-
tion, mockery, or irony to build and ce-
ment a negative picture of the opposition. 
When talking about those not supporting 
the government, the terms used are un-
mistakably negative: ‘scandalous’; ‘provo-
cation’; ‘putsch’, etc.. The Council’s report 
was supposed to have been adopted by the 
Sejm’s standing committee, but was – un-
precedentedly – not.

One last example should be mentioned 
here. And this one is special, because the 
study was commissioned by the PiS-dom-
inated National Broadcasting Council (KR-
RiT) in 2017. It was conducted by the Pontif-

21  http://www.rjp.pan.pl/images/Sprawozdanie_o_st-
anie_ochrony_j%C4%99z._pol._2016-2017.pdf

MIŁOSZ HODUN

UNDER THE RULE 
OF THE PIS PARTY, 
STATE MEDIA 
HAS BEEN USED 
TO PROMOTE 
THE GOVERNMENT’S 
NARRATIVE 
AND ATTACK ITS 
OPPONENTS, 
INCLUDING IN NEWS 
COVERAGE

https://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/7,166611,24826877,dziennikarz-z-belgii-krytykowal-tuska-po-francusku-w-tvp-info.html
https://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/7,166611,24826877,dziennikarz-z-belgii-krytykowal-tuska-po-francusku-w-tvp-info.html
https://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/7,166611,24826877,dziennikarz-z-belgii-krytykowal-tuska-po-francusku-w-tvp-info.html
http://www.rjp.pan.pl/images/Sprawozdanie_o_stanie_ochrony_j%C4%99z._pol._2016-2017.pdf
http://www.rjp.pan.pl/images/Sprawozdanie_o_stanie_ochrony_j%C4%99z._pol._2016-2017.pdf


114 DISINFORNATION: DISINFORMATION PRACTICES IN CEE

ical University of John Paul II in Cracow and 
posted on its website in May 2019 and later 
removed. According to the Gazeta Wybor-
cza daily, the report stresses that those who 
watch public TV can get the impression that 
Poland is a single-party state. “Wiadomosci” 
is criticized for being radically subjective, 
always echoing PiS’s messages22. 

THE 2019 PARLIAMENTARY ELECTION
Similar observations were made before the 
2019 parliamentary election. Once again, 
TVP worked as the propaganda machine 
for the PiS party and its candidates. Ac-
cording to the Society of Journalists, TVP 
omitted some news (including the biggest 
scandal of the year that involved the newly 
appointed head of the Highest Court of 
Auditors), downgraded others (Nobel prize 
for Olga Tokarczuk known for her left-wing 
ideas), used human stories to promote the 
government (e.g. a story of a sick boy who 
was transported by the army to the USA for 
a surgery), discredited independent courts, 
manipulated sound and vision, and – last 
but not least – again produced false news 
(e.g. “Government found one billion for 
investments” or much inflated number of 
newly built social houses)23.

The election was criticized by international 
bodies, primarily because of the actions of 
the state media. According to the Organiza-
tion for Security and Cooperation in Europe, 
the election was “administratively prepared 
well.” But the voters’ “informed choice was 
undermined by a lack of impartiality in the 
media, especially the public broadcaster,” 
noted Jan Petersen, the head of an elec-

22  http://www.krrit.gov.pl/krrit/bip/raporty-z-monitor-
ingow/raport-uniwerytetu-jana-pawla-ii-w-krakowie/

23  Raport z monitoringu „“Wiadomosci”” TVP, „Wydarzeń” 
Polsatu, „Faktów” TVN oraz serwisów Polskiego Radia 
w okresie kampanii wyborczej do Sejmu i Senatu 27 
września -11 października 2019 r., available at http://
towarzystwodziennikarskie.pl/wp-content/uploads/201
9/10/2019RaportTDParFin5.pdf

tion observation mission in Poland24. The 
ODIHR media monitoring results indicated 
that TVP1 and TVP Info displayed a clear 
bias against the Coalition and Polish Peas-
ant’s Party (Polskie Stronnictwo Ludowe 
(PSL)) candidates, contrary to their legal 
obligations and public mandate25.

ODIHR also noted, “that the campaign 
environment was highly polarized and 
became increasingly negative. Some con-
testants’ campaign messages were inflam-
matory, including instances of nationalist 

24  Republic of Poland Parliamentary Elections 13 Octo-
ber 2019. ODIHR Limited Election Observation Mission 
Final Report, 14.02.2020, available at https://www.osce.
org/files/f/documents/c/7/446371_1.pdf

25  Journalists on these newscasts often referred to op-
position candidates with such terms as “pathetic”, “in-
competent” or “lying.” During the monitored period, the 
Coalition and PSL received 40 and 6% of political cover-
age on TVP1 and 40 and 4% of coverage on TVP Info, 
which was predominantly negative in tone. By contrast, 
PiS and the government received 17 and 24% t of po-
litical coverage on TVP1 and 25 and 18% on TVP Info, 
which was mainly positive. Coverage of the ruling party 
was often intertwined with the coverage of the govern-
ment, with its achievements often being attributed to 
PiS.

THOUSANDS 
OF POLES TOOK 
TO THE STREETS 
IN 2015 AND 2016 
TO PROTEST  
AGAINST 
THE EVIDENT DIRECT 
SUBORDINATION 
OF TVP TO PIS

http://www.krrit.gov.pl/krrit/bip/raporty-z-monitoringow/raport-uniwerytetu-jana-pawla-ii-w-krakowie/
http://www.krrit.gov.pl/krrit/bip/raporty-z-monitoringow/raport-uniwerytetu-jana-pawla-ii-w-krakowie/
http://towarzystwodziennikarskie.pl/wp-content/uploads/2019/10/2019RaportTDParFin5.pdf
http://towarzystwodziennikarskie.pl/wp-content/uploads/2019/10/2019RaportTDParFin5.pdf
http://towarzystwodziennikarskie.pl/wp-content/uploads/2019/10/2019RaportTDParFin5.pdf
https://www.osce.org/files/f/documents/c/7/446371_1.pdf
https://www.osce.org/files/f/documents/c/7/446371_1.pdf


115

and homophobic rhetoric and hate speech. 
Such messages provoked a sense of threat 
and elicited negative emotions towards the 
LGBT+ community, non-Christians, and 
other minorities.” These main messages of 
the PiS campaign were creatively elabo-
rated by TVP, especially with regards to 
sexual minorities. On Thursday night, three 
days before the election, TVP1 broadcasted 
what it described as a documentary: Inwa-
zja (Invasion), billed as an “exposé of the 
true agenda of the LGBT movement”. LGBT 
people were portrayed as a threat to Pol-
ish culture and identity, echoing a primary 
campaign message of Jaroslaw Kaczynski.
That fall of 2019, 54 members of the Parlia-
mentary Assembly of the Council of Europe 
called TVP “a propaganda channel for the 
ruling party.” Their declaration reads: “

“We are concerned that public service 
broadcast media should cover the elec-
tion campaign fairly and impartially, so 
that all the participants can benefit from 

balanced media coverage. Independent 
studies have shown that coverage of 
recent elections in Poland by public 
service news organizations such as Tel-
ewizja Polska (TVP) have been strongly 
biased in favor of Law and Justice (PiS), 
the ruling party. (…) TVP reporting before 
the forthcoming general election shows 
that the public service media continue 
to act brazenly as a propaganda channel 
for the ruling party. This failure by Poland 
to abide by its Council of Europe obliga-
tion is causing damage to the country’s 
reputation as a democratic member of 
the Council of Europe”.

The practices of the public broadcaster 
cause much more harm than merely dam-
aging Poland’s reputation. They divide the 
country and society. They also antagonize 
various groups and irresponsibly employ 
hate speech for short-term benefits in 
a political fight. The symbolic tragic con-
sequence was observed in January 2019, 
when Mayor of Gdansk Pawel Adamowicz 
was murdered during a concert for Po-
land's largest annual charity event, which 
was raising money for hospital equipment 
to treat children. It was a crime commit-
ted by a mentally ill person, but it was also 
a hate crime preceded by a months-long 
hate campaign run by TVP against the 
mayor and the charity. The widow of Ada-
mowicz said that TVP was “responsible” for 
the death of her husband26. TVP responded 
that it would sue anyone suggesting that its 
programmes were in part to blame for the 
politician’s death.

26  In February 2020, Magdalena Adamowicz, who was 
elected to the EP, announced: “As a member of the LIBE 
Committee (Committee on Civil Liberties, Justice and 
Home Affairs) in the European Parliament, which deals 
with the rule of law and safeguarding citizen rights, I've 
been chosen to prepare a report for the needs of the EU 
Parliament, aimed to set a road map to free media, and 
how to free media content from hate speech, without 
violating the freedom of speech”.

MIŁOSZ HODUN

TVP NOT ONLY 
PROMOTED 
PIS AND THEIR 
CANDIDATES,  
BUT ALSO USED 
ALL MANIPULATION 
TECHNIQUES 
TO HELP PIS WIN 
THE EUROPEAN 
ELECTION



116 DISINFORNATION: DISINFORMATION PRACTICES IN CEE

The Senate opposed the subsidies, but the 
PiS majority in the Sejm finally approved it, 
and Andrzej Duda signed it. The opposition 
accused the government that this was the 
money needed for Duda’s campaign in TVP 
before the elections. What is interesting is 
that Duda demanded PiS to dismiss Jacek 
Kurski in exchange for this costly signature. 
Kurski lost his job, but he did not lose his 
power. He was replaced by his close ally 
and Kurski himself became an adviser to 
the TVP Board, which de facto, still runs the 
channel. Donald Tusk, back then president 
of the European Council and a former Pol-
ish prime minister, tweeted: “Lies, organized 
by the authorities with the use of public 
funds are a terrible and dangerous form of 
violence, of which we are all victims.”

TVP organized a debate with all the presi-
dential candidates before the first round. 
Many commentators said the questions 
were tailor-made for Duda and side-lined 
the most salient current issues in Poland 
(e.g. the question about the preparation 
for the First Communion in schools). Com-
plaints were filed with the KRRiT alleging, 
inter alia, that president Duda had been giv-
en the moderator’s questions in advance. 
The second debate, before the runoff, can 
be seen as a trap for Trzaskowski. It was or-
ganized in a small town where Duda won 
a significant majority and questions were 
asked by “regular people” who were later 
identified as PiS activists and former can-
didates. 

What is more, four days before the first 
round of the election, a four-minute seg-
ment entitled “Pre-election mobilization” 
in “Wiadomosci” showed Duda surrounded 
by crowds of supporters, with warm colors 
and stirring music. It was a very long free ad 
for the PiS candidate. “Towns, municipali-
ties, and villages, millions of people, loads 
of important topics, and one shared goal,” 
says the voiceover in the video. “Pride, 

THE 2020 PRESIDENTIAL ELECTION
As regards the TVP’s behavior during the 
2020 presidential campaign, some com-
mentators stressed that it was not a race 
between Rafal Trzaskowski and Andrzej 
Duda, but between Rafal Trzaskowski and 
Jacek Kurski, the head of TVP.

TVP standards themselves became one of 
the most significant topics of the first part 
of this campaign27. In February, PiS pushed 
for PLN 2 billion additional subsidies for 
TVP and Polish Radio. The extra money was 
needed to make up for gaps in payments 
of the license fee, which is supposed to be 
paid by all TV and radio owners. This fee 
is widely ignored, also due to the politiza-
tion of TVP28. During the debate in the Sejm 
Malgorzata Kidawa-Blonska, then the Coa-
lition’s presidential candidate said, “Public 
media in Poland has been long gone”. The 
opposition suggested that this sum should 
rather be spent on cancer treatment. The 
heated debate in the Sejm reached its cli-
max when Joanna Lichocka from PiS (an 
ex-journalist) extended her middle finger 
to the opposition – becoming one of the  
symbols of the audacity of the current ad-
ministration29.

27  PiS postponed the presidential election initially 
planned for May. The National Electoral Commission 
declared that the presidential election intended to be 
held on May 10, 2020, was invalid since there was no 
possibility to vote for any of the registered candidates. 
The speaker of the Sejm declared the new elections 
would be held on June 28. A few days after the National 
Electoral Commission’s declaration Malgorzata Kidawa-
Błonska resigned from running and she was replaced by 
Rafal Trzaskowski as the Coalition’s candidate.

28  There is a major problem with license evasion in Po-
land. It is estimated that back in 2012 around 65% of 
households evade paying the subscription fee, com-
pared to an average of 10% in the European Union. In 
2020, it was revealed by KRRiT that only 8% of Polish 
households paid the fee. 

29  Joanna Lichocka was a deputy chair of the Sejm 
standing committee on culture and was supposed to 
present on behalf of PiS its anti-hate speech declaration.



117

dignity, respect, history and tradition, re-
sponsibility, credibility, keeping one’s word,” 
it adds. Such an ad, just like many other TVP 
materials broadcasted to help Duda, have 
a measurable price that should be paid for 
by his campaign committee. But it was not 
– Polish law on campaign finances was 
violated – but there is no institution under 
the PiS-rule that could draw legal conse-
quences.
 
Once again, TVP was not even trying to be 
objective. According to a report published 
on June 19, 2020, by the Press-Service 
Monitoring Mediow agency, 97% of the 
items on “Wiadomosci” from the start of 
the campaign presented President Duda in 
a positive light and 3% were neutral. At the 
same time, of the 31% fewer references to 
Trzaskowski, 87% were negative and 13% 
were neutral30. According to Ombudsman 

30  https://www.press.pl/tresc/62151,_wiadomosci_-
tvp-o-rafale-trzaskowskim-tylko-negatywnie

Adam Bodnar this disproportionate elec-
tion coverage violated the electoral code. 
In their assessment of the presidential elec-
tion, the Organization for Security and Co-
operation in Europe stated that: 

“The governance and funding of the 
public broadcaster TVP does not ensure 
editorial independence and enables 
the government to exert pressure on 
TVP content. During this campaign, in 
the period qualitatively followed by the 
ODIHR SEAM, the TVP failed in its legal 
duty to provide balanced and impartial 
coverage”31.

Kurski’s campaign against the opposi-
tion candidate had been so offensive that 
Trzaskowski filed a complaint alleging “vio-
lation of privacy rights” after a report broad-
cast on June 9 accused him of “represent-
ing [...] a powerful foreign lobby”, because 
he “had supported the entrance of illegal 
migrants into Poland” and “had not wanted 
to defend Poles against mendacious accu-
sations of complicity in the Holocaust”. The 
OSCE’s election assessment also found that 
some of TVP’s reporting “was charged with 
xenophobic and anti-Semitic undertones”, 
which portrayed Trzaskowski as “a threat to 
Polish values and national interests”32.

According to a poll conducted at the end of 
the presidential campaign by Ipsos, 51.6% 
of Poles believe that TVP is not fulfilling its 
mandate33. In TVP, the PiS hardliners seem 
to have won with the PiS centrists. Even 
for Duda moderate voters TVP became 
a problem and could demobilize some of  
 

31  https://www.publicmediaalliance.org/focus-on-
psm-public-media-in-poland/

32  Ibid.

33  https://oko.press/sondaz-3-4-wyborcow-dudy-
uwaza-ze-tvp-jest-rzetelna-w-kampanii-bez-kurskie-
go-prezydent-nie-mialby-szans/ [in Polish]

THE OSCE’S 
ELECTION 
ASSESSMENT  
ALSO FOUND  
THAT SOME OF TVP’S 
REPORTING “WAS 
CHARGED  
WITH XENOPHOBIC 
AND ANTI-SEMITIC 
UNDERTONES”

MIŁOSZ HODUN

https://www.press.pl/tresc/62151,_wiadomosci_-tvp-o-rafale-trzaskowskim-tylko-negatywnie
https://www.press.pl/tresc/62151,_wiadomosci_-tvp-o-rafale-trzaskowskim-tylko-negatywnie
https://www.publicmediaalliance.org/focus-on-psm-public-media-in-poland/
https://www.publicmediaalliance.org/focus-on-psm-public-media-in-poland/
https://oko.press/sondaz-3-4-wyborcow-dudy-uwaza-ze-tvp-jest-rzetelna-w-kampanii-bez-kurskiego-prezydent-nie-mialby-szans/
https://oko.press/sondaz-3-4-wyborcow-dudy-uwaza-ze-tvp-jest-rzetelna-w-kampanii-bez-kurskiego-prezydent-nie-mialby-szans/
https://oko.press/sondaz-3-4-wyborcow-dudy-uwaza-ze-tvp-jest-rzetelna-w-kampanii-bez-kurskiego-prezydent-nie-mialby-szans/


118 DISINFORNATION: DISINFORMATION PRACTICES IN CEE

his voters, contributing to his failure. But it 
did not happen… 

Andrzej Duda won the Polish presidential 
election by a wafer-thin margin. He nar-
rowly beat the Warsaw mayor with 51.2% 
of the vote. The difference between them 
was ca. 420,000 votes – less than 20% of 
the daily audience of “Wiadomosci”. With-
out TVP’s disinformation strategy PiS would 
not have won these elections. Jaroslaw 
Kaczynski is aware of this and he will not 
give up on the state-owned media. He will 
stop at nothing to force his worldview in the 
media, and he needs his obedient knights in 
this fortress, he needs Kurski to control all 
state propaganda on TV. 

The opposition is also aware of the impor-
tance of TVP for the Polish democracy. 
Civic Platform has lodged an official com-
plaint against the election, with its leader 
claiming that the contest did “not meet the 
democratic standards”. “The act of voting 
itself can be carried out well, but the whole 
surroundings, the engagement of public fi-
nances, the engagement of the so-called 
public media, meant that this was not a fair 
situation,” said Borys Budka, the new leader 
of the Civic Platform party. But the newly 
PiS-created Supreme Court chamber said 
that even though there had been dozens of 
irregularities, it approves the results of the 
vote.

CONCLUSIONS

Three days before the 2020 presidential 
election in Poland, Timothy Garton Ash 
wrote for The Guardian: “For a bitter taste 
of Polish populism, just watch the evening 
news” claiming that Poland’s public broad-
caster had entered the paranoid realm of 
the far right34. And it is hard to fight this 
opinion, as TVP is not really public any-
more. Therefore, the “P” in TVP now stands 
for “Propaganda”, or “PiS”.

And propaganda is just another word for 
disinformation. Disinformation is more than 
information that is false. Disinformation in 
a board sense is any information that was 
deliberately created to harm a person, so-
cial group, organization, etc. It is also infor-
mation that is based on reality and used to 
inflict harm; it is all forms of manipulation 
and brainwashing, aggressive one-sided 
comments, subjective opinions presented 
as facts to influence political choices of 
their receivers. A TV channel that does eve-
rything to drown any criticism directed at its 
mighty patrons and leaves no space for dis-
cussion and real democratic dispute about 
visions and ideas is nothing more than 
a political gadget and disinformation ma-
chine. TVP does all that. Its disinformation 
is simple and straightforward, often crude, 
like from a textbook written in Moscow or 
Pyongyang, but is also more subtle and hard 
to track (like video and audio manipulation). 
Regardless of the methods, it has been very 
successful. 

TVP breaks not only all democratic rules 
and moral standards, it also directly acts 
against the law. As the public broadcaster, 
TVP is bound by its public mission. This in-
cludes a commitment to impartiality: 

34  https://www.theguardian.com/commentisfree/2020/
jun/25/polish-populism-evening-news-public-broad-
caster-presidential-election

TVP BREACHES 
THE CONSTITUTION 
WITHOUT ANY 
CONSEQUENCES

https://www.theguardian.com/commentisfree/2020/jun/25/polish-populism-evening-news-public-broadcaster-presidential-election
https://www.theguardian.com/commentisfree/2020/jun/25/polish-populism-evening-news-public-broadcaster-presidential-election
https://www.theguardian.com/commentisfree/2020/jun/25/polish-populism-evening-news-public-broadcaster-presidential-election


119

“As an institution serving all of society, 
TVP, in its programmes […] does not 
formulate its own stance. It does not 
formulate or express its own views on 
political matters or others that are the 
subject of public debate. It does not fa-
vor or promote any party, organization, 
group or option”. 

Despite this mission, TVP’s vision and mes-
sage are far from impartial. Principles of press 
freedom are enshrined in Poland’s Constitu-
tion (Articles 14 and 54). However, in real-
ity, TVP breaches the Constitution without 
any consequences. Anyone can observe it: 
the opposition, media experts, international 
institutions. But TVP continues the illiberal 
system created by PiS. Even criticisms from 
the only foreign authority PiS still listens to, 
the US government, have no impact.

TVP creates and affirms its own world. 
A world designed by Jaroslaw Kaczynski, 
where there is no room for anybody who 
thinks differently. The New York Times de-
scribed it in the following manner:

“In the TVP universe, Germany and 
France are treated with suspicion if not 
outright hostility. President Trump is the 
greatest American president in genera-
tions and his love for Poland goes hand 
in hand with his affection for Law and 
Justice. Migrants are overrunning much 
of Europe, forcing families from Ham-
burg to Marseilles to huddle in their 
homes at night in fear of being raped or 
assaulted. And when the migrant issue 
started to fade as a public concern, TVP 
started broadcasting frightening sto-
ries about a new threat — the rainbow 
plague of homosexuality”.

This universe is made of false news, disin-
formation, and manipulation. It is financed 
by taxpayers, whether they want it or not, 
and distributed to all corners of the country. 

Now, with a PiS majority in the parliament, 
the key issue is to maintain and protect in-
dependent media in Poland. Luckily, the 
Polish media scene is, unlike in Hungary, 
big, diverse, and vibrant. There is a wide 
range of independent outlets, among them 
are niche online sites, influential blogs or 
podcasts, but also mainstream and power-
ful TV stations. Law and Justice has long 
called for a “re-polonization” of the media, 
which would reduce and restrict foreign 
ownership of Polish outlets and give PiS' 
allies chances to buy popular titles, includ-
ing regional newspapers. However, since 
2015, PiS has not presented any legislation 
to that effect. It is suspected that now, after 
Andrzej Duda’s re-election victory, it will 
be among the first key bills sponsored by 
PiS in the Sejm. Such legislation must be 
stopped as it endangers Polish pluralism 
and democracy as such. Another measure 
tackled is adding more 24/7 news channels 
to the digital terrestrial television platform 
in Poland. Everybody in the country has free 
access to this platform. For years, TVP Info 
was the only news channel available there, 
limiting the scope of information available 
for its viewers, especially in the countryside, 
where some 50% of residents get their news 
solely from the public broadcaster. Adding 
TVN24, the oldest and the most popular 
news channel in Poland, to the platform 
would help break this monopoly. 

However, what about TVP itself in the long 
run? Is there any hope for it, even if PiS 
should loses the next elections? Answers 
to this question vary even on the opposi-
tion’s side. Some people believe it will be 
a return to business as usual. A new majority 
will have to replace the current board with 
professional managers and media experts, 
and replace current pseudo-journalists with 
real, independent ones. Others believe that 
the damage is so deep that TVP should be 
privatized and the so-called “state mission” 
sponsored by the government, in the form 



120 DISINFORNATION: DISINFORMATION PRACTICES IN CEE

of orders that could be realized by all pri-
vate channels. However, the liberal solution 
should be different. It should form a mid-
dle way, with a special emphasis on good 
legislation and strengthening of the institu-
tion. There is no room in Poland for a state 
broadcaster that produces disinformation 
and hate speech, that ruins the young de-
mocracy, undermine civil society or intimi-
date minorities. TVP should stay, as there 
is space and need for a public broadcaster, 
like everywhere in Europe, but it must be-
come truly public once again. To accom-
plish this, a new management and new 
control mechanisms should be introduced. 

First of all, the highly politicized National 
Media Council with the right to hire and fire 
personnel for state television and radio- 
that currently is the political backer of dis-
information in TVP- should be replaced by 
the Civic Media Council. The latter should 
be composed of numerous politically in-
dependent representatives of regional 
governments, universities, art industries, 

various minorities, and social groups that 
would guarantee high quality and diversity 
of programs and shows. The TVP Board 
should be collectively appointed by the 
Council to avoid single-handed control 
over TVP. Also, the National Broadcasting 
Council and Media Ethics Council, institu-
tions that are authorized to fight against 
hate speech, false news, and disinformation 
at TVP, should be enhanced.

The current state of TVP resembles that of 
Poland. The damage done to its image, to 
all mechanisms and processes is huge and 
seems irreversible. But its importance for 
liberal democracy and open society is so 
great that the new majority will have to ac-
cept this gigantic challenge and fix it.

President of the Projekt: Polska Foundation. Member 
of the Board of Directors of the European Liberal Fo-
rum, think tank of the ALDE Party. Part-time teacher 
at Reykjavik University School of Law. He focuses on 
comparative constitutional law and federalism. For-
merly he worked as an expert at the Chancellery of the 
President of the Republic of Poland

MIŁOSZ 
HODUN

THE CURRENT STATE 
OF TVP RESEMBLES 
THAT OF POLAND. 
THE DAMAGE DONE 
TO ITS IMAGE, 
TO ALL MECHANISMS 
AND PROCESSES 
IS HUGE AND SEEMS 
IRREVERSIBLE


