
072 TRANSFORMATIVE TRANSFORMATION? 30 YEARS OF CHANGE IN CEE072

Media 
Unfreedom, 
Hungarian Style: 
From “APO”  
to “KESMA” 

JÁNOS 
KÁRPÁTI



073

AFTER THE FALL 
OF COMMUNISM, 
CERTAINTY HAS 
DISAPPEARED  
FROM 
THE EVERYDAY 
LIFE OF ORDINARY 
PEOPLE

The democratic transition in 
Central and Eastern Europe 
(CEE) at the very end of the 
1980s and the beginning of 
the 1990s resulted in essen-

tial social changes. Although analysts may 
come to different conclusions as regards 
their nature, they do share a few common 
points. One of them is that after the fall of 
Communism, certainty has disappeared 
from the everyday life of ordinary people.

In the Hungarian “Goulash Communism” 
period of the 1970s and 1980s, you did not 
have the freedom of choice, but certainly 
you could feel secure in a limited environ-
ment. Now, freedom has arrived, possibili-
ties have opened up, and you bear much 
more personal responsibility for your own 
fate – and you will not necessarily belong 
to the winners. However, if losers do not see 
real prospects to have a better future, they 
may tend to look back into the past. Why 
does it happen in one country, while another 
country manages to avoid it? Hundreds of 
factors should be considered to find the an-
swer, but now the fact is that a considerable 
part – though it can be disputed if it is the 
majority – of the Hungarian population is 
looking back into the past.

Looking back into the past – what does it 
mean, more precisely? After the third con-
secutive election victory of Fidesz in 2018, 
resulting in a two-thirds majority in parlia-
ment, the hopes of an upcoming change has 
faded in the minds of those opposing this 
power. Many people have given up and they 
say there is no point in trying to influence 
politics any more. They retire to cultivate 
their own gardens, and this is exactly what 
Hungarian Communism – the Kadar era – 
was basically about: “do not bother about 
politics, enjoy what you can achieve in your 
private life”.

This is fertile ground for, among other 
things, creating a media environment where 
governmental propaganda is predominant. 
Opposition media outlets still exist (which 
differentiates the current system from the 
communist one), but they play a marginal 
role and their future is permanently uncer-
tain. Let us take a look at how this old-new 
media landscape was being created in Hun-
gary in the last thirty years.

THE SINGLE-PARTY MODEL
Before 1989, in the single-party system, the 
Hungarian Socialist Workers Party was more 
powerful than state institutions. Political de-
cisions were made in the Party, and state 
institutions were only executive offices. This 
was true for the media as well. The Informa-
tion Office of the Council of Ministers was 
a big, visible authority but the real power 
was in the hands of the Department of Agi-
tation and Propaganda within the Party. This 
department was referred to as APO – a play 
on the word ‘apó’ (which is nearly identi-
cal to the abbreviation itself), which means 
‘dad’ in Hungarian. The message was: Dad 
will take care of you, tell you what to read, 

JÁNOS KÁRPÁTI



074 TRANSFORMATIVE TRANSFORMATION? 30 YEARS OF CHANGE IN CEE

watch, or listen to, so do not be bothered 
to think for yourself.

There existed no private television or radio 
channels at that time. The four daily news-
papers with nationwide circulation were 
profiled and organized according to the 
needs of the ruling elite. The “leading” daily 
was Nepszabadsag, the central mouthpiece 
of the Party. Magyar Hirlap was the official 
newspaper of the government (not to be 
confused with the Official Journal, publish-
ing new laws and various legal documents). 
Apart from these, there was Nepszava – 
published by the National Council of Trade 
Unions; and Magyar Nemzet – published 
by the Patriotic People’s Front, which was 
an umbrella organization of different or-
ganizations loyal to the communist system 
(churches, peace movements, etc.).

The news editors-in-chief of the state-run 
television, the state-run radio, and the afore-
mentioned dailies, plus the editor-in-chief of 
the Hungarian News Agency MTI, regularly 
met every Monday morning in the office of 
the head of the APO, the “agitprop boss”, 
who briefed them about the current require-
ments concerning the coverage of various 
topics. Hungary was unique in the commu-

nist bloc not to have any censorship office. 
Instead, the editors-in-chief were well aware 
of the set expectations.

Equally familiar with the imposed limitations, 
as regards the published content, were the 
editors-in-chief of the leading dailies in each 
of the nineteen counties of the country. Each 
county had a “local” version of the Party’s 
centrally run newspaper. The main source of 
information for a relatively high proportion 
of the population living outside Budapest 
was – instead of the nationwide press – the 
“county version” of Nepszabadsag. Thanks 
to the organizing skills of APO, key messages 
of nationwide importance were published in 
all of these county papers at the same time, 
even in identical layout.

TWO DECADES OF FREEDOM  
AFTER THE TRANSITION
Following the democratic transition, the 
media landscape in Hungary changed dra-
matically. Private investments created new 
outlets in the print media, with private tel-
evision and radio channels also being cre-
ated. Nevertheless, the 1990s witnessed 
several waves of the so-called media war 
in the country. This war basically fought for 
the control over the public media – first of 
all, over Hungarian Television, but also over 
Hungarian Radio and the national news 
agency MTI.

In the second half of the 1980s, public 
broadcasting institutions were strongly de-
termined by, originally leftist, but increas-
ingly reform-minded journalists open to the 
world trends, with growing liberal attitudes. 
The staff was confronted with the results of 
the first free elections in 1990, helping a co-
alition of conservative, nationalist parties to 
power. The new government (composed 
of the Hungarian Democratic Forum, the 
Christian Democratic People’s Party, and the 
Smallholders Party) declared war upon this 
“liberal media branch” and several high qual-

HUNGARY 
WAS UNIQUE 
IN THE COMMUNIST 
BLOC NOT TO HAVE 
ANY CENSORSHIP 
OFFICE



075

ity journalists were dismissed, with liberal 
and leftist voices being silenced in the public 
media. For the clarity of these changes, let 
us call the leftist, liberal journalists “Group 
A”, and conservative, nationalist journalists 
“Group B”. In this case, Group A was dis-
missed by Group B.

The 1994 elections brought sweeping suc-
cess to the leftist opposition, which con-
sisted of the Socialist Party (the successor of 
the Hungarian Socialist Workers Party from 
the previous system) and of a liberal party. 
These two formed a coalition. The politi-
cal changes were also reflected in personal 
changes in the public media. Group B was 
dismissed largely by Group A.

Then, in 1998, Fidesz was the winner of the 
elections. Group A was dismissed by a re-
freshed version of Group B.

In the year 2002, the socialists and the liber-
als came back to power. The new version of 
Group B was dismissed by a younger gen-
eration of Group A.

This was the end of the period when eve-
ry four years a changing of the guards, so 
to speak, took place in Hungary. In 2006, 
Fidesz could not return to power but the 
subsequent years were characterized by 
growing antagonisms, aggressive street 
demonstrations, and the fast decline of 
leftist power. For the first time in Hungar-
ian history, the 2010 elections resulted in 
a two-thirds parliamentary majority for the 
Fidesz party.

In the media environment, it was the end 
of a period lasting for two decades when 
dominant voices in the public media were 
regularly disappearing and reappearing, 
depending on election results. Nonethe-
less, the Hungarian private media sector 
was flourishing and the existence of diver-
sity in information sources was undisputed, 
irrespective of the color (or rather “politi-
cal affiliation or party-composition”) of the 
government.  

NEW MEDIA LAW
Prime Minister Viktor Orbán, having gained 
a constitutional majority in 2010, right after 
the election victory, started to consolidate 
his power by weakening checks and bal-
ances – not only with regard to the constitu-
tional regulation of the relationship between 
power branches, but also with a reformed 
media regulation. The new Media Act (Act 
185 of 2010 on Media Services and Mass Me-
dia), having entered into force on January 1, 
2011, was, in fact, the first important build-
ing block of a new system, which was later 
baptized by Orbán as “illiberal democracy”.

Laszlo Majtenyi, a professor of constitutional 
law and a former Hungarian ombudsman, 
had several objections to this law, including, 
among others:

•	 the undemocratic nature of the archi-
tecture of supervision as enacted;

FOLLOWING 
THE DEMOCRATIC 
TRANSITION, 
THE MEDIA 
LANDSCAPE 
IN HUNGARY 
CHANGED 
DRAMATICALLY

JÁNOS KÁRPÁTI



076 TRANSFORMATIVE TRANSFORMATION? 30 YEARS OF CHANGE IN CEE

•	 the Media Act’s transgression of gen-
erally accepted liberal and democratic 
principles by extending the govern-
ment’s powers of oversight to the 
printed press and the new media, in-
cluding online news publication in its 
entirety and a significant portion of 
blogs;

•	 the unprecedented scope of powers 
conferred, the nebulous definition of 
the legal grounds for imposing sanc-
tions, and the threat of arbitrary appli-
cation1.

Regarding the first objection, Mr. Majte-
nyi pointed out that the President of the 
National Media and Infocommunications 
Authority – with vastly augmented powers 
of supervision over the converged techno-
logical aspects of the media and content 
regulation – is since then to be appointed 
for a term of nine years (more than two par-
liamentary cycles) at the discretion of the 
prime minister, and may be appointed to the 
office more than once.

The director general of the Broadcast 
Support and Property Management Fund 
(MTVA), which has discretionary rights over 
the assets of public media and the allocation 
of various support funds, is appointed and 
recalled by the president. As Laszlo Majtenyi 
envisioned, the Media Act marked the end 
of the economic independence of certain 
public program providers, including Hun-
garian Radio, MTV (Hungarian Television), 
and Danube Television, whose entire assets 
were transferred to the Fund overseen by 
the president. 

Thousands of journalists and programmers 
were reassigned to the same umbrella 

1  http://ekint.org/en/media-and-press-freedom/2011-
01-11/a-criticism-of-the-hungarian-act-on-media-
services-and-mass-media-effective-january-1st-2011

organization. Public service media no longer 
create their own programs, but commis-
sion them from the Fund. News reporting 
is centralized. On the pretext of frugality, 
events deemed newsworthy are featured in 
programs created by the same single crew 
and then distributed among all the public 
channels.

The President of the Authority also presides 
over the Media Council, the body that pass-
es the most important material decisions. 
Taking advantage of its two-thirds majority 
in parliament and the abolition of the former 
parity-based mechanism, the ruling Fidesz 
party has made sure that no one other than 
their own candidates are delegated to the 
Media Council.

THE MEDIA ACT 
MARKED THE END 
OF THE ECONOMIC 
INDEPENDENCE 
OF CERTAIN 
PUBLIC PROGRAM 
PROVIDERS, 
INCLUDING 
HUNGARIAN RADIO, 
MTV (HUNGARIAN 
TELEVISION), 
AND DANUBE 
TELEVISION

http://ekint.org/en/media-and-press-freedom/2011-01-11/a-criticism-of-the-hungarian-act-on-media-services-and-mass-media-effective-january-1st-2011
http://ekint.org/en/media-and-press-freedom/2011-01-11/a-criticism-of-the-hungarian-act-on-media-services-and-mass-media-effective-january-1st-2011
http://ekint.org/en/media-and-press-freedom/2011-01-11/a-criticism-of-the-hungarian-act-on-media-services-and-mass-media-effective-january-1st-2011


077JÁNOS KÁRPÁTI

THE RULING FIDESZ 
PARTY HAS MADE 
SURE THAT NO ONE 
OTHER THAN THEIR 
OWN CANDIDATES 
ARE DELEGATED 
TO THE MEDIA 
COUNCIL

Even though the ruling party and the op-
position may delegate the equal number 
of candidates to the Board of Trustees of 
the Public Service Media Foundation (three 
each), the predominance of the ruling par-
ty is once again assured, since the Media 
Council is entitled to nominate the chairman 
and an additional member.

Without a proper tender procedure and by 
the unanimous vote of delegates exclusively 
from the ranks of the ruler party, it was this 
body that elected the general directors of 
public broadcasters, who must therefore be 
regarded as political appointees.

Both in its scope and the philosophy of its 
conception, the new media regulations 
transgress the boundaries of European 
constitutional democracy. The European 
legislative tradition is to respect the differ-
ence between the legal restrictions imposed 
on respective types of media. The deepest 
intervention has been deemed acceptable in 
the regulation of the electronic media (radio 
and television), initially because of the nature 

of frequency as a limited resource, and later 
citing the unmatched power of these me-
dia to shape public opinion. Since the press 
won the fight for the abolition of censorship 
in the 19th century, legal action has served 
as the only basic means to guard against 
rights violations committed in the print me-
dia. These days, the Internet is certainly the 
freest medium of all.

The Hungarian media law seeks to regulate 
communications in diverse media – online, 
print, and electronic – based on the same 
standardized criteria. Indeed, there has been 
no official explanation whatsoever for em-
powering the new Authority to monitor 
and severely sanction the printed press. It 
is equally difficult to grasp why the Authority 
should have the right to monitor and sanc-
tion news portals and blogs, provided that 
they also post-edit commercial advertising. 

The new scheme of bidding for frequency 
allocations lacks transparency and does not 
rule out the possibility of arbitrary decisions. 
If the Media Council is dissatisfied with the 
bids – for instance, due to “considerations 
of media policy,” – it may choose not to 
announce a winner at all, or wait until it 
happens to receive a bid that is to its liking. 
It has the authority to scrutinize all radio, 
television, and other audio-visual content, 
and put it to the test of what the law calls 
“balanced nature.”

Moreover, the new professional “self-regula-
tory” bodies remain at the mercy of the new 
Authority in terms of discretionary powers, 
operation, and information.

Finally the grounds for imposing fines, which 
are so severe as to be fit to ruin a media en-
terprise, are vague and described in general 
legal terms, such as offense to any public 
interest, any majority or minority, consti-
tutional law and order, and human dignity. 
On the suspicion that an individual right 



078 TRANSFORMATIVE TRANSFORMATION? 30 YEARS OF CHANGE IN CEE

At the top of this media “management” is 
Antal Rogan, the propaganda minister in the 
prime minister’s office, and a close ally of 
Viktor Orbán. He is the “agitprop boss” of 
the new times.

The audience of public broadcasting is not 
too high, but in this respect there is a big 
difference between Budapest (of 2 million 
inhabitants) and the rest of the country (8 
million). The popularity of public broadcast-
ing is usually stronger in smaller settlements 
– in certain geographic areas it is not even 
about dominance, but rather exclusiveness. 
People in many households do not watch 
practically anything else other than public 
television programs.

Noteworthy, outside Budapest, a certain pro-
portion of the residents regularly read only 
the “local” (hence government-controlled) 
newspaper2. This category was mentioned 
in the overview of the communist media en-
vironment. Business circles close to Fidesz 
bought these leading papers in each and 
every county. The big new owner became 
Lorinc Meszaros, another good friend of 
Viktor Orbán. Originally, he was a plumber 
in the village where the prime minister was 
born. Now, he is one of the richest people 
in Hungary, the owner of a whole empire of 
companies. The county newspapers – being 
practically in one hand – are prepared day 
by day with a centralized working method: 
There is some local content, of course, but  
 

2  There are no exact figures indicating the media con-
sumption habits of the population. The number of sold 
dailies is generally very low everywhere in the country, 
and as such it covers only a limited percentage of the 
residents. But while in Budapest residents read differ-
ent dailies with national circulation and the most popu-
lar daily is Népszava, critical towards the government, 
everywhere else in the country the pro-government 
local daily sells better than the dailies with national 
circulation. Moreover, in small towns and villages, where 
human relations are more personal, the importance of 
local “opinion leaders” is outstanding and the majority 
of these key figures of the local society read the local 
pro-government daily on a daily basis.

has been violated, the Council may bring 
a process even if the subjects themselves 
have not objected to or even been aware 
of the alleged violation. Media enterprises 
found to be in repeated grave infringement 
of the new rules may be simply struck from 
the register by the Council, in a blatant in-
fringement of the freedom of the press. All 
the while, the Media Act neglects to define 
what such a “grave infringement” consists of, 
other than the default on broadcasting fees.

CONCENTRATED OWNERSHIP  
AND “LEADERSHIP”
The media law created by Fidesz reshaped 
the whole media playing field in Hungary, 
but beyond the legal environment, media 
ownership relations have also changed dra-
matically during the Fidesz government.

There has been a permanently ongoing ver-
bal war between the government and the 
pro-government media on the one hand, 
and the media critical towards the govern-
ment on the other, concerning the question 
of predominance. The pro-government nar-
rative is that the opposition, leftist media is 
still predominant, while those critical of the 
government claim the opposite. In order 
to determine the truth, it would be highly 
misleading to only compare the number of 
media outlets. It is necessary to look deeper 
into the real scope of the different kinds of 
media outlets.

First of all, public broadcasting is under the 
total control of the government. In recent 
years, new, thematic channels have been 
launched by the public television. A well-
orchestrated propaganda scheme is ap-
plied on all channels, e.g. even the televi-
sion coverage of high-profile sports events 
is regularly intermitted by short news which 
– in accordance with governmental policy 
– usually consist of dramatic stories about 
the dangers of migration.



079

THE MEDIA LAW 
CREATED BY 
FIDESZ RESHAPED 
THE WHOLE MEDIA 
PLAYING FIELD 
IN HUNGARY

JÁNOS KÁRPÁTI

the national and international content is 
identical and produced in Budapest.

Business circles in the “moonbow” of Fidesz 
have acquired most of the private radio and 
television stations in the country. However, 
there are two big, nationwide private televi-
sion channels with outstanding an audience: 
Bertelsmann-owned RTL Klub and TV2. So 
far so good – only the latter one is consid-
ered to belong to the Fidesz media empire 
at the present time.

As for printed political dailies with national 
circulation, after the unexpected and scan-
dalous closing of liberal-leftist Nepszabad-
sag in October 2016, there still exists Nep-
szava, critical towards the government. The 
two other outlets are the pro-government 
Magyar Nemzet and Magyar Hirlap. But 
these newspapers altogether reach much 
less people than several tabloids, which are 
nearly exclusively in the pro-government 
hands.

When Fidesz tries to prove the predomi-
nance of the opposition media, it may find 
some arguments looking at the number of 
titles in online media. Alas, the truth is that 
even in this relatively independent area, the 
money of pro-government businesspersons 

is more and more obviously influencing me-
dia content.

All in all, it is fair to state that a consider-
able part of the Hungarian public consumes 
nearly exclusively pro-governmental propa-
ganda instead of independent news. Having 
said that, prevailing trends concerning the 
circulation of the printed media segment 
show that real predominance of pro-gov-
ernment propaganda is slowly but steadily 
diminishing, at least in the non-tabloid seg-
ment. The figures of circulation are visibly 
going down. Consequently, revenues result-
ing purely from selling the newspapers are 
more and more dramatically lagging behind 
the costs. In order to keep up the balance, 
papers need higher income from advertis-
ing.

In the Hungarian “illiberal” system, the gov-
ernment has an unusually large influence 
upon the advertising market, since every-
body in business circles knows very well 
that being on good terms with the govern-
ment has a real market value, especially if 
you would like to be the winner of public 
procurement tenders. Moreover, the big-
gest advertiser is the public sector itself, 
and public money spent on advertising 
goes mainly to government-friendly media. 
Lately, Nepszava, too, has had somewhat 
more revenues from state or government 
advertising.

In the first quarter of 2019, the figures of 
circulation of nearly all dailies were lower 
than one year earlier. The only exception 
was Nepszava, the sole nationwide daily, 
critical towards the government. Its circu-
lation was 21,000 – somewhat higher than 
in the previous year, and nearly double that 
of the 2016 data. This phenomenon shows 
that many former readers of Nepszabadsag, 
which closed in 2016, have become readers 
of Nepszava.



080 TRANSFORMATIVE TRANSFORMATION? 30 YEARS OF CHANGE IN CEE

In fact, one cannot compare this figure to 
the two nationwide pro-government dai-
lies – Magyar Nemzet and Magyar Hirlap, 
since there exist no new audited circulation 
data from these two papers. The latest fig-
ures regarding Magyar Hirlap is available for 
2014: the circulation in that year was 8,000, 
compared to 15,000 in the year 2010. Mean-
while, the circulation of Magyar Nemzet was 
50,000 in 2010 and 13,000 in April 2018. 
Then it was closed and later reopened3.

3  The closure and reopening of Magyar Nemzet was 
the consequence of the change of the ownership. The 
longtime owner of the paper had been Lajos Simicska, 
a close friend of Viktor Orbán and the key figure behind 
the financial empire supporting Fidesz, built up mainly 
after 2002. After the 2014 elections, the personal rela-
tionship between Mr. Orban and Mr. Simicska deterio-
rated dramatically. The reasons are not totally clear. The 
media controlled by Mr. Simicska – not only Magyar 
Nemzet but also HirTV, a television news channel – be-
came strongly critical of the government. After Viktor 
Orban’s repeated election victory in 2018, Mr. Simicska 
closed Magyar Nemzet, sold practically all of his as-
sets, and retired. The new owner of the Magyar Nemzet 

Nevertheless, circulation of the leading pro-
government daily newspapers in the coun-
ties is clearly decreasing: the data from the 
first quarter of 2019 were lower by approxi-
mately 10–11% when compared to one year 
earlier.

On the market of the tabloid dailies, there 
is also a clearly visible decreasing tendency 
– still, on a much higher niveau than in the 
“more serious” segment. Blikk went down 
from 200,000 (2010) to 80,000 (2018) and 
Bors from 80-90,000 (2010) to 50,000 
(2018)4.

THE BIRTH OF KESMA
The building of the whole media architec-
ture was finalized on December 5, 2018; 
a few days after nearly five hundred private 
Hungarian news outlets were simultane-
ously donated by their owners to a central 
holding company run by the people close 
to Prime Minister Viktor Orbán.

In coordinated announcements, me-
dia owners declared the transfer of news 
websites, newspapers, television channels, 
and radio stations to the Central European 
Press and Media Foundation (abbreviated 
in Hungarian as KESMA), a group founded 
a few months earlier. The chairman of the 
foundation is a former lawmaker from Mr. 
Orbán’s party. Its two other board members 
are the prime minister’s personal lawyer and 
the head of a research group that strongly 
supports Viktor Orbán. Most of the own-
ers, pro-government business moguls, said 
they would receive no compensation for the 
properties. As a kind of enthronement of 
this settlement, the prime minister signed 

brand reopened the paper, with a clear pro-government 
affiliation.

4  See: https://hvg.hu/kkv/20190509_Menekulnek_az_
olvasok_a_NERkozelive_valt_megyei_lapoktol; and 
https://hvg.hu/gazdasag/20190208_Hiaba_jonnek_al-
lami_hirdetesek_egyre_tobb_olvaso_partol_el_a_ko-
rmany_kedvenc_ujsagjaitol

REAL 
PREDOMINANCE 
OF PRO-
GOVERNMENT 
PROPAGANDA 
IS SLOWLY 
BUT STEADILY 
DIMINISHING, 
AT LEAST 
IN THE NON-
TABLOID SEGMENT

https://hvg.hu/kkv/20190509_Menekulnek_az_olvasok_a_NERkozelive_valt_megyei_lapoktol; and https://hvg.hu/gazdasag/20190208_Hiaba_jonnek_allami_hirdetesek_egyre_tobb_olvaso_partol_el_a_kormany_kedvenc_ujsagjaitol
https://hvg.hu/kkv/20190509_Menekulnek_az_olvasok_a_NERkozelive_valt_megyei_lapoktol; and https://hvg.hu/gazdasag/20190208_Hiaba_jonnek_allami_hirdetesek_egyre_tobb_olvaso_partol_el_a_kormany_kedvenc_ujsagjaitol
https://hvg.hu/kkv/20190509_Menekulnek_az_olvasok_a_NERkozelive_valt_megyei_lapoktol; and https://hvg.hu/gazdasag/20190208_Hiaba_jonnek_allami_hirdetesek_egyre_tobb_olvaso_partol_el_a_kormany_kedvenc_ujsagjaitol
https://hvg.hu/kkv/20190509_Menekulnek_az_olvasok_a_NERkozelive_valt_megyei_lapoktol; and https://hvg.hu/gazdasag/20190208_Hiaba_jonnek_allami_hirdetesek_egyre_tobb_olvaso_partol_el_a_kormany_kedvenc_ujsagjaitol
https://hvg.hu/kkv/20190509_Menekulnek_az_olvasok_a_NERkozelive_valt_megyei_lapoktol; and https://hvg.hu/gazdasag/20190208_Hiaba_jonnek_allami_hirdetesek_egyre_tobb_olvaso_partol_el_a_kormany_kedvenc_ujsagjaitol


081

a decree stating this move to be of “national 
strategic importance”, thus ensuring that no 
concern can be raised on the basis of com-
petition law.

Freedom House determined that the deal 
had placed most leading private Hungar-
ian outlets under the control of a single, 
state-friendly entity, in a move that is un-
precedented within the European Union. 
The New York Times quoted Zselyke Csaky, 
the research director for Europe and Eurasia 
at Freedom House, saying it was a change 
mainly about symbolism. The Hungarian 
media is now “beginning to resemble state 
media under Communism because of the 
level of control and consolidation”5, she 
added. As regards the possible reasons be-
hind this move, Dániel Szalay, a journalist 
covering media matters for various Hungar-
ian publications, was quoted by the Interna-
tional Press Institute, stating the decentral-
ized media model that they tried in the past 
few years “was leaking too much money”. 

“Some of the people running pro-gov-
ernment media companies put their own 
personal interests above the central po-
litical will, and sometimes even publicly 
quarreled with one other. Despite win-
ning the elections in April, Orbán was 
disappointed with them”6.

Mr. Szalay’s assessment of the deal was that 
after eight years of legal maneuvering and 
many small steps toward building a central-
ized propaganda machine, Hungary’s gov-
ernment has put all its cards on the table and 
created a media behemoth of an unheard of 
size. And, to pave the way, the government 
has exempted its creation from almost all 
legal scrutiny and competition rules. The 

5  https://www.nytimes.com/2018/11/29/world/europe/
hungary-orban-media.html

6  https://ipi.media/one-hungarian-media-monster-to-
rule-them-all/

swiftness and cynicism of the operation 
took most people by surprise. In just a few 
days in late November and early December 
2018, the entire Hungarian media landscape 
was turned on its head.

CONCLUSIONS
While authoritarian regimes are character-
ized by, among other things, by strict con-
trol over the media, in democracies the 
independence of media is basically guar-
anteed. In democracies, too, there exists 
a certain kind of political control over the 
public media, in the sense that it is the task 
of a multi-party mechanism to ensure the 
factual, impartial, and balanced reporting in 
public media. Governing political forces are 
always in a more or less privileged position 
to influence media, compared to opposition, 
but in a well-established democracy it can-
not hurt the integrity and stable financing of 
public media.

JÁNOS KÁRPÁTI

EVERYBODY 
IN BUSINESS 
CIRCLES KNOWS 
VERY WELL  
THAT BEING 
ON GOOD TERMS  
WITH 
THE GOVERNMENT 
HAS A REAL MARKET 
VALUE

https://www.nytimes.com/2018/11/29/world/europe/hungary-orban-media.html
https://www.nytimes.com/2018/11/29/world/europe/hungary-orban-media.html
https://ipi.media/one-hungarian-media-monster-to-rule-them-all/
https://ipi.media/one-hungarian-media-monster-to-rule-them-all/


082 TRANSFORMATIVE TRANSFORMATION? 30 YEARS OF CHANGE IN CEE

During recent years, however, Viktor Orbán’s 
government, having built an “illiberal” and 
increasingly authoritarian system, started 
with the fundamental changes in the field of 
the media only a few months after Fidesz’s 
first big election victory. The adoption of the 
new Media Law presented the framework for 
the total governmental control over public 
broadcasting. It was followed by extend-
ing “government-friendly” ownership in the 
private media sector during the subsequent 
years. The whole process was finalized at 
the end of 2018 when hundreds of private 
media outlets were massed into one single 
foundation, which serves as the working 
framework of coordinating governmental 
propaganda activities outside the public 
sphere.    

The fall of Communism resulted, among 
others, in the birth of a colorful private me-
dia world, which makes it more difficult to 
exert political control over the media than 
in the previous system. Times have also 
brought about fundamental changes in in-

formation technology. Flourishing online 
media – and, lately, social media – make it 
even more difficult to exert political control 
over the media landscape. Total control was 
always impossible. In Communism, a kind of 
“last-resort” manifestation of this phenom-
enon was listening to Radio Free Europe. 

Currently, also in Hungary, there are many 
more “last resorts” available, as the Internet 
gives endless possibilities to enjoy free me-
dia. But it is a question of penetration as well: 
many people still watch public television, lis-
ten to public radio, or read “the” local news-
paper – and these sources in Hungary are 
exclusively governmental propaganda units. 
APO may have disappeared, but the APO 
of our times, KESMA, seems to be equally 
efficient in brainwashing average citizens.

IN JUST A FEW DAYS 
IN LATE NOVEMBER 
AND EARLY 
DECEMBER 2018, 
THE ENTIRE 
HUNGARIAN MEDIA 
LANDSCAPE WAS 
TURNED ON ITS 
HEAD

Journalist at the foreign policy desk of Hungarian inde-
pendent daily Nepszava and contributor to programs in 
KLUBRADIO, an independent talk radio station in Buda-
pest. Former correspondent of Hungarian News Agency 
MTI in Prague, Washington D.C., and Brussels

JÁNOS 
KÁRPÁTI



083JANOS KARPATI


